Hyundai gaat zich vol overgave storten op elektrische auto’s. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is om nu het de grote successen van Tesla met de Model 3 heeft gezien. Ook Hyundai wil goedkope elektrische auto’s gaan maken die grote afstanden kunnen afleggen. Het heeft daarom een aantal ambitieuze plannen voor de verschillende merken gepresenteerd.
Met tientallen tegelijk
Als het aan de leiding van Hyundai ligt, dan gaat de autofabrikant zich nu op tientallen modellen tegelijk storten. Tussen nu en 2020 moeten er maar liefst 31 verschillende op de weg verschijnen. Het gaat dan om modellen van Hyundai, maar ook van partner Kia. In dit aantal zijn niet alleen volledig elektrische auto’s, maar ook hybridemodellen opgenomen. Zo wil Hyundai een inhaalslag maken op de markt voor elektrische voertuigen.
Lange afstand
Vanaf 2021 moeten alle pijlen gericht worden op elektrische auto’s die geschikt zijn voor zeer lange afstanden. Daarmee worden afstanden van vijfhonderd kilometer of meer op een volle accu bedoeld. De meeste voertuigen die tot die tijd worden gepresenteerd blijven nog onder de 400 kilometer zitten met hun actieradius. Zo moet de eerste, de Hyundai Kona, ongeveer 390 kilometer aankunnen. Deze wordt in de eerste helft van 2018 gepresenteerd. Hyundai heeft echter ervaring met het ontwikkelen van auto’s voor de lange afstand. Ook de SUV’s die het in brandstofvarianten bouwt kunnen tot wel tweemaal zo ver als veel van de concurrenten kunnen. Sommige modellen naderen de duizend kilometer op een tank.
Tweede poging
Het is voor de Zuid-Koreanen een nieuwe poging om succes te hebben op de markt voor elektrische voertuigen. In een eerdere poging werd de Ionic gepresenteerd. Deze auto sloeg echter niet direct aan bij het grote publiek. De verkoopcijfers vielen flink tegen. Dat hij niet goed verkocht lag onder meer aan de actieradius. Dit is dan ook de reden waarom juist op dat punt veel nadruk ligt bij de fabrikant voor zijn nieuwe modellen.