De markt voor elektrisch rijden krijgt concurrentie vanuit een nieuwe hoek. In Nigeria is het merk Nigus gelanceerd. Dit merk gaat zich volledig op elektrische auto’s richten. Eerst zal in Nigeria zelf de eerste auto worden gelanceerd, daarna wil men ook over de grens kijken. Het merk wordt geleid door prins Malik Aldo Ibrahim.
Geen onbekende
Prins Malik Aldo Ibrahim is geen onbekende in de autoindustrie. Zo werkte hij in het verleden voor merken als Proton en Lexus. Ook was hij lange tijd actief in de formule 1. Inmiddels is hij volledig overtuigd van elektrisch rijden en wil hij dit in zijn thuisland op gang helpen. Om die reden heeft hij een eigen merk gelanceerd. Daarmee kan hij het hoofd bieden aan buitenlandse merken.
Bijeffect van verandering
Volgens Aldo Ibrahim is het ontstaan van de nieuwe merken een bijeffect van de veranderende autoindustrie. Het geeft nieuwe bedrijven uit andere regio’s een kans zich te mengen in de stijd. Waar de auto-industrie lange tijd gedomineerd werd door de grote merken uit Europa, de Verenigde Staten en Japan, daar komen nu ook veel nieuwe bedrijven op uit andere delen van de wereld. Nigus moet één van die merken worden. Door de transitie van verbrandingsmotoren naar elektrisch rijden is het mogelijk om een plek te verwerven tussen de grote spelers van voorheen. Vooral in gebieden waar dit eerder niet het geval was.
Lange weg
Aldo Ibrahim is geïnspireerd geraakt door de merken Proton en BYD. Deze merken hebben min of meer hetzelfde voor elkaar gekregen wat hij voor ogen heeft met zijn Nigeriaanse auto. Er zal echter nog wel en lange weg te gaan zijn. Aldo Ibrahim verwacht op zijn vroegst past rond 2040 een serieuze speler in de auto-industrie te kunnen zijn. Zo moet bijvoorbeeld eerst veel geleerd worden op het gebied van ontwikkeling voordat de auto’s geproduceerd kunnen worden.