Om de Chinese markt voor elektrische voertuigen beter te kunnen bedienen gaan Renault en Nissan samenwerken met Dongfeng. Het Chinese bedrijf is al in eigen land actief. Daarmee hopen het Franse en Japanse bedrijf sneller voet aan de grond te kunnen krijgen in het land. Het project heet vooralsnog eGT.
Massaproductie
Meer en meer autofabrikanten zijn op zoek naar methodes om de elektrische voertuigen gemakkelijk en goedkoop te kunnen produceren. Massaproductie is erg belangrijk om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Ook het project van deze drie autofabrikanten zal gericht zijn op het bouwen van een auto die voor een aantrekkelijke prijs kan worden aangeboden. De auto moet in 2019 op de markt komen. Het model moet een stads-SUV voorstellen.
Alles erop en eraan
Wat vooral belangrijk is, is het feit dat de auto niet zal worden gestript door de fabrikanten om hem goedkoper te kunnen aanbieden. Dit betekent dus dat alle opties die ook op duurdere auto’s worden aangebracht ook op de eGT besteld kunnen worden. De auto moet hyperconnected worden, zoals de fabrikanten het noemen. Dit betekent dat de auto veel slimme software zal bevatten. De kans bestaat dat de auto onder alle drie de merknamen met kleine wijzigingen zal verschijnen. Dit maakt het gemakkelijker om er veel om te zetten in China. De fabriek van Dongfeng kan 120.000 stuks per jaar produceren.
Niet nieuw
De drie fabrikanten probeerden een jaar eerder ook al samen te werken. Vooral Nissan en Dongfeng wisselen veel kennis uit. Met de Nissan Leaf en de Renault Kwid heeft het partnerschap bovendien al twee auto’s in de vloot die flink succesvol zijn gebleken als elektrisch voertuig. Die kennis moet nu worden ingezet om een plek te veroveren op de zeer snel groeiende Chinese markt. Renault liet eerder al weten ook veel tijd en geld in groei in India, de andere grote groeimarkt, te willen stoppen.