Cummins Company, een bedrijf dat al lang in de wereld van vrachtwagenfabricage actief is, heeft een elektrisch model gepresenteerd. Daarmee zet het een eerste stap in een tak waar de komende tijd veel van wordt verwacht. Cummins is hiermee bijvoorbeeld Tesla voor. Die fabrikant presenteert later dit jaar zijn elektrische truck.
Weg van diesel
Cummins Company staat er al vele jaren om bekend vooral zware dieselvrachtwagens te maken. Daar komt nu dus een einde aan. De elektrische variant krijgt de naam Urban Hauler Tractor. De vrachtwagen moet zo’n 18 ton kunnen laden. Hoewel de vrachtwagen officieel gepresenteerd wordt, blijf Cummins het zelf een concept noemen voor wat het in de toekomst allemaal kan gaan maken. Tot 2020 is het van plan meer modellen te lanceren.
Kleine actieradius
Vrachtwagens liggen enigszins achter in de ontwikkeling ten opzichte van personenauto’s waar het gaat om elektrisch rijden. Dit is te verklaren omdat een vrachtwagen veel meer kracht nodig heeft om in beweging te komen. Dit betekent dat er altijd concessies moeten worden gedaan. Een deel van de laadruimte moet worden opgeofferd aan een grotere batterij, of de actieradius moet drastisch worden verkleind. Aan beide mogelijkheden kleven een flink aantal nadelen. Dit geldt ook voor de Urban Hauler Tractor. Die kan op dit moment maximaal zo’s 125 kilometer afleggen op een volle accu. In de transportsector is dit veel te weinig en veel te prijzig.
Doorontwikkelen
De vrachtwagen die Tesla wil presenteren in het laatste kwartaal van 2017 moet twee tot drie keer zo veel afstand kunnen afleggen. Dit is ook het doel van Cummins. Zodra de Urban Hauler de weg op gaat zal men direct beginnen met het doorontwikkelen van de technologie. Binnen korte tijd moeten dan betere en krachtigere varianten van de vrachtwagen op de markt komen. Deze moeten de concurrentie met de beroemde elektrische automaker aan kunnen gaan zegt de directie van Cummins.