Waar de meeste fabrikanten zich richten op personenvervoer, daar heeft een Chinese start-up hele andere plannen. Chanje lanceert op korte termijn zijn eerste model, een elektische bestelbus. Het opvallende daarbij is dat ook het volgende model een elektrische bestelbus zal zijn. Zoals ook het model daarna een bestelbus die elektrisch wordt aangedreven zal zijn.
Flinke markt
De leiding van Chanje ziet een gat in de markt in de busjes. Er zijn in landen als China, Amerika en India tussen de achtmiljoen en tienmiljoen busjes per land op de weg. Jaarlijks worden een halfmiljoen nieuwe busjes in ieder land verkocht. In die bussen is nauwelijks technologie voor elektrisch rijden opgenomen. Chanje denkt daar nu de oplossing voor gevonden te hebben. Daarmee kan het snel de markt veroveren.
Uit het niets
Chanje heeft het busje volledig uit het niets opgebouwd. Dit is opvallend omdat de meeste concurrenten op de markt een basis gebruiken van oude busjes die op fossiele brandstof reden. Het model zal direct ook buiten China verkocht worden. Het is de bedoeling dat de eerste busjes als in oktober de showrooms uit rollen. Er zijn al verschillende partners gevonden in Amerika en Europa die de verkoop van de bestelwagens voor hun rekening willen nemen. Dat is ook niet vreemd, de huidige CEO van Chanje is Bryan Hansel, een voormalig medewerker van Tesla.
Opereren vanuit Californië
Hoewel Chanje een Chinees bedrijf is dat voor een groot deel in handen is van batterijfabrikant FDG, opereert het vooral vanuit Californië in de Verenigde Staten. In China wordt de auto verkocht onder de naam Chang Jiang en zijn er inmiddels al enkele duizenden op de weg te vinden. Het bedrijf heeft voornemens om fabrieken in de Verenigde Staten en Europa te plaatsen als de bussen een succes worden. Zeker ook wanneer er meerdere bussen gemaakt zullen gaan worden.