Als het aan Land Rover ligt slaat het bedrijf een hele nieuwe weg in. Dat men aan elektrisch rijden dacht was al langer bekend. Dat het echter een sedan betreft is geheel nieuw. De auto moet dan ook een alternatieve naam krijgen. Daarvoor denkt de fabriek aan de naam Road Rover.
SUV’s
De meeste liefhebbers associeren Land Rover toch vooral met de ontwikkeling van SUV’s. Dit was in eerste instantie ook de bedoeling met betrekking tot de overstap naar het maken van elektrische auto’s. De elektrische SUV’s gaan er ook nog altijd komen. Eerst is er echter ruimte voor voor de lancering van een sedan in 2019. De Road Rover moet gaan concurreren met bijvoorbeeld de aankomende elektrische S-klasse van Mercedes en de duurdere modellen van Tesla die al langer rondrijden.
Dicht bij roots
Wat opvallend is, is dat de sedan wel de prestaties van een SUV moet gaan benaderen. Volgens Land Rover zal de elektrische auto een vierwielaandrijving krijgen die in staat moet zijn elk terrein aan te kunnen. De auto moet zo’n 450 kilometer op een volle accu moeten gaan rijden. Een deel van de ontwikkeling zal gedaan worden in de fabriek van Jaguar. Daar ontwikkelt men momenteel ook de Jaguar XJ. Dit elektrische model is vergelijkbaar met de Road Rover van land Rover. Ook deze auto komt in 2019 op de markt.
Grote stap
Voor Land Rover is het een zeer grote stap. Niet alleen gaat men zich voor het eerst met elektrisch rijden bezig houden, ook zal het voor het eerst een gewone personenauto betreffen. Deze plannen hebben zestig jaar op de plank gelegen. Al sinds de jaren vijftig van de twintigste eeuw heeft Land Rover in verschillende periodes overwogen de overstap van SUV’s naar sedans te maken. Tot op heden werden de plannen iedere keer opnieuw weer terzijde geschoven. Nu lijkt de stap wel definitief te worden gezet.