Audi heet zijn elektrische raceauto voor de Formule E klasse voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd. De Duitse fabrikant gaat vanaf komend seizoen meedoen in de klasse. Dit is ook belangrijk voor de consument. De klasse is namelijk belangrijk voor elektrisch rijden als geheel. Om die reden gaat Audi dan ook meedoen.
Raceactiviteiten
Enige tijd geleden baarde Audi opzien door aan te kondigen dat het alle raceactiviteiten in andere klasses ging staken. Het zou zich volledig op elektrisch racen gaan storten. In het recente verleden was Audi zeer succesvol in de racerij. Inmiddels is duidelijk geworden waaro Audi destijd als de aankondiging deed. De auto heeft namelijk een aantal opvallende kenmerken die weleens heel belangrijk voor de fabrikant kunnen worden.
Aandrijving en andere techniek
Audi ontwierp de auto samen met partner Schaeffer. Samen vormen zij komend seizoen dan ook het team Audi Sport ABT Schaeffer. Wat vooral opvalt is dat er veel afwijkende nieuwe techniek in de auto te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan de geheel nieuwe aandrijving die in de auto is geplaatst. Deze wijkt sterk af van alles wat tot op heden gebruikelijk is. het is goed mogelijk dat bij succes deze vorm van aandrijving ook zijn weg naar de productieauto’s zal vinden. Dit geldt ook voor andere technische kanten van de raceauto die in Neuberg werd gepresenteerd.
Veranderingen
Komend seizoen zullen fabrikanten van de auto’s weer meer vrijheden krijgen in het ontwikkelen van elektrische auto’s. Daarnaast komt er een ondersteunende tweede raceklasse die tijdens de Formule E-weekenden zal worden gehouden. Daarmee wil de sport het ontwikkelen van elektrisch rijden stimuleren. Naast de Duitse fabrikant zullen ook een aantal andere fabrikanten opnieuw mee gaan doen aan de klasse. Denk bijvoorbeeld aan Jaguar en Mahindra. Zij hopen allen via deze weg een belangrijke positie op de markt voor elektrisch rijden te veroveren.