Het Indiase Tata Motors heeft een belangrijke opdracht binnengehaald. De fabrikant gaat tienduizend elektrische auto’s produceren voor de Indiase overheid. De opdracht was zeer gewild onder verschillende fabrikanten. Zo was ook Mahindra een sterke kanshebber om de opdracht uit te voeren. Het is de grootste elektrische opdracht ooit uitgegeven ter wereld.
Aanbieden
De auto’s zijn bedoeld voor EESL, een elektrische tak van de overheid. Zij willen de auto’s tegen aantrekkelijke prijzen gaan aanbieden op de markt. De prijs moet onder die van diesel- en benzineauto’s gaan liggen. Het gaat dan om de maandprijs. Voor Tata is de opdracht belangrijk omdat het juist net is begonnen met het aanbieden van zijn elektrische auto’s buiten de landsgrenzen van India. Zo is bijvoorbeeld onlangs een nieuw model in Groot-Brittannië op de markt gebracht.
Deadline in 2030
Met de auto’s wil de overheid van India het voortouw nemen in het plan dat het heeft. In 2030 moet namelijk het land zijn overgestapt op volledig elektrisch rijden in het land. De belangrijkste reden waarom juist Tata Motors de tienduizend auto’s mag leveren is de kostprijs ervan. Volgens een persbericht van de overheid was het bedrijf simpelweg de goedkoopste. Dit is opvallend omdat Tata niet direct een koploper is in het ontwikkelen van elektrische auto’s. Plaatselijke concurrent Mahindra heeft daarentegen juist wereldwijd aan marktaandeel gewonnen.
Direct leveren
De eerste auto’s zijn nog voor het einde van 2017 op de weg te vinden. In 2018 moet vervolgens de rest worden geleverd. De auto die Tata Motors hiervoor gaat gebruiken is de Tigor. Dit is het elektrische model dat de fabrikant al enige tijd op de markt heeft. De auto is nu alleen nog in een brandstofvariant te krijgen en is een echte sedan te noemen. De elektrische variant is echter al enige tijd in ontwikkeling. Daarom kan hij dit jaar nog worden geleverd.