Als het aan de Europese Unie ligt, dan gaan verschillende belanghebbenden uit de auto-industrie in Europa snel met elkaar om tafel. Het doel moet daarbij zijn om tot een samenwerkingsverband te komen. Op deze wijze kan Europa sneller stappen vooruit zetten met betrekking tot elektrisch rijden. Het haalt daarbij een bekend voorbeeld aan.
Airbus van de EV’s
Als het aan de Europese Unie ligt, dan wordt het samenwerkingsverband een consortium dat te vergelijken is met Airbus. In dit consortium moeten dan autofabrikanten en technologieproducenten een plek krijgen. Samen moeten zij zorgen dat de ontwikkeling wordt gestimuleerd. Daarmee moet gezorgd worden dat de snelle groeiers in Azië en de Verenigde Staten geen onoverbrugbare voorsprong opbouwen ten opzichte van de Europese spelers.
Batterijen
In de eerste plaats moeten de plannen gericht zijn op batterijen. Dat de vraag naar elektrische auto’s ook de komende jaren gaat groeien staat volgens de Europese Unie buiten kijf. Om die reden is het noodzakelijk dat de zwakste schakel, de batterij, snel versterkt moet worden. De EU wil hier het voortouw in nemen door vertegenwoordigers van verschillende partijen uit te nodigen om eens om de tafel te gaan. Ook chemieconcerns zouden dan een uitnodiging kunnen verwachten. Als de samenwerking van de grond zou komen zou de EU volgens de geruchten zo’n 2,2 miljard euro aan subsidie klaar hebben liggen voor het project.
Eigen fabriek
In de eerste plaats wil de Europese Unie dat het continent een eigen batterijfabriek krijgt. Op dit moment zijn dergelijke faciliteiten niet op Europese grond te vinden. Wel zijn er fabrieken in China, Japan en de Verenigde Staten. De EU wil echter niet te afhankelijk van de aanvoer vanaf deze plaatsen worden. Rond het jaar 2025 zal er volgens voorspellingen al zo’n 37 miljard euro te verdienen zijn in de branche voor batteijen. Om die reden moet enig tempo worden gemaakt.