Hoewel de Porsche Mission E nog op de markt moet komen, laat de Duitse fabrikant de eerste indrukken over de Porsche Cayman E-volution al achter. De Cayman is momenteel nog in concept, maar toont nu al prestaties waar tot recent alleen maar van gedroomd kon worden door de verschillende autofabrikanten.
Nul naar honderd
De nieuwe Porsche trekt van nul naar honderd op in net iets meer dan drie seconden. Al langere tijd is men het erover eens dat elektrische auto’s sneller moeten kunnen zijn dan brandstofauto’s omdat de aandrijving veel directer is. De manier waarop dit voor elkaar gebracht moest worden was echter nog altijd onderwerp van onderzoek. Dit geldt overigens ook voor de Cayman, die door de Duitse fabrikant vooral al studieobject wordt gezien.
Turbo charging
Het is opvallend dat Porsche een oude term voor een nieuw concept recyclet. Turbo Charging is namelijk iets wat ook bij brandstofauto’s voorkwam. Tegenwoordig staat het echter voor de nieuwe manier van opladen die de fabrikant nastreeft. Hiermee moeten batterijen van elektrische auto’s sneller dan ooit worden opgeladen. Mogelijk is dit overigens al bij de Mission E van toepassing. Die auto verschijnt namelijk al in 2019. Of en wanneer de Cayman op de markt komt is voorlopig nog niet bekend. Sterker nog, op dit moment benadrukt Porsche vooral dat het de auto wil gebruiken als opstap naar andere elektrische modellen.
Actieradius
De hoge snelheden op de weg en aan de oplader gaan wel ten koste van een ander belangrijk kenmerk. De actieradius van de Cayman is namelijk redelijk beperkt. Bij normaal rijden houdt de auto het niet langer dan tweehonderd kilometer vol voordat de accu volledig leeg is. Weinig afstand kunnen afleggen is nog altijd van de grootste obstakels voor consumenten waar het gaat om de aanschaf van een elektrische auto. Porsche heeft hierin dus nog wel enig werk aan de winkel.