Enige tijd geleden maakte moedermaatschappij Geely bekend dat Polestar verder zou gaan als zelfstandig merk. Het zou elektrische auto’s voor de hogere klasse gaan leveren. Nu komt het naar buiten met het eerste model van het nieuwe merk. De auto moet vooral een concurrent gaan worden voor de Tesla Model 3.
Hybride auto
De onthulling van de nieuwe Polestar komt enigszins als een verrassing. Meer nog omdat het een plug-in hybride auto betreft. De Grand Tourer Coupé zal bovendien het enige plug-in hybridemodel van het merk worden. In de toekomst zullen alle nieuwe auto’s namelijk volledig afhankelijk zijn van de batterij. Dit was volgens eerdere aankondigingen ook de bedoeling van het nieuwe merk. Destijds werd Polestar vooral als sportief merk voor de elektrische rijder bestempeld.
Afwijken van de norm
Het is opvallend dat het eerste voertuig dat Polestar op de markt brengt afwijkt van de norm. Juist ook omdat bij de presentatie door de leiding werd benadrukt dat de auto’s van het merk in de toekomst anders zullen zijn dan deze. Dat neemt niet weg dat het inderdaad erop lijkt alsof het merk zich met Tesla wil gaan meten. Dit maakt de weg vrij voor Geely om met Volvo andere experimenten te doen. Voorheen was Polestar vooral actief met betrekking tot het afstellen en maximaliseren van de motoren van krachtige Volvo-modellen.
Kleine actieradius
De Grand Tourer van Polestar heeft maar een beperkte volledig elektrische actieradius. Wanneer alleen van de batterij gebruikgemaakt wordt, dan komt de auto niet verder dan 150 kilometer op een volle accu. Dat neemt echter niet weg dat er geen enkele andere plug-in hybride auto een dergelijke actieradius heeft op de batterij alleen. Andere voertuigen zijn nog veel meer afhankelijk van de brandstoftank. De auto zal in de vorm van een abonnementsdienst worden afgesloten waarbij gedurende twee of drie jaar een maandelijks bedrag wordt afgerekend.