China heeft in rap tempo de industrie voor elektrische auto’s omarmd. Al in 2018 is de kans aanwezig dat er maar liefst één miljoen auto’s op batterijen van de band af rollen in het land. In 2020 zijn dit er naar schatting zelfs al driemiljoen per jaar. Dit is in ieder geval het doel van de producenten in het land.
Snelle groei
Ook in de jaren daarna zijn dergelijke ambitieuze doelen gesteld. Zo willen de grote fabrikanten in het land in 2025 maar liefst zeven miljoen elektrische voertuigen vervaardigen. Dit is een vijfde van het totale aantal auto’s dat geproduceerd zal worden in dat jaar. Het is bovendien bijna het twintigvoudige van wat het dit jaar voortbracht aan elektrische auto’s in China.
Populair maken
De doelen die de fabrikanten hebben gesteld liggen in lijn met de plannen die China als land heeft. Het land wil namelijk snel een einde maken aan de smogproblemen en andere milieukwesties die het heeft. Om dat voor elkaar te krijgen moet het bijvoorbeeld in snel tempo het land laten warmlopen voor de elektrische auto. In plaats van het langzaam laten uitsterven van de brandstofauto overspoelt het de markt daarom met elektrische auto’s. Zo kan deze sneller populair worden en zijn de doelen sneller bereikt. De regering van het land wil in 2030 al van alle brandstofauto’s af zijn.
Alle producenten
Alle grote autofabrikanten in China zijn dan ook enthousiast over de plannen. Producenten als BAIC en BYD staan vooraan om de productie op te schroeven. Dit is ook belangrijk voor autofabrikanten van buiten China. om auto’s te kunnen vervaardigen en verkopen in het land moeten deze namelijk een partnerschap met een Chinese fabrikant aangaan. Zo ging BMW onlangs een deal aan met Great Wall Motors. Ook zij kunnen op deze manier profiteren van de plannen die het land heeft en in hoog tempo veel auto’s verkopen.