BMW wil snelle groei realiseren in de verkoop van elektrische auto’s. De Duitse fabrikant heeft zichzelf ten doel gesteld om in het komende jaar vijftig procent meer elektrische auto’s te verkopen. Het gaat dan om de verkopen van zowel volledig elektrische auto’s als de verkopen van plug-in hybride voertuigen.
Concurrentiestrijd
In 2018 zal de concurrentiestrijd tussen de grote fabrikanten alleen maar verder toenemen op het gebied van elektrisch rijden. BMW wil in absolute aantalen zo’n 150.000 EV’s meer gaan verkopen in het komende jaar. BMW is in tegenstelling tot zijn concurrenten al wat langer in deze tak actief. Al sinds 2013 is de i3 op de markt. Dat geeft het merk een kleine voorsprong op zijn traditionele concurrenten zoals Mercedes-Benz en de Volkswagen Group.
Nieuwe modellen
Dat er een flinke kans is dat de verkopen zullen toenemen is echter niet vreemd. BMW zal in het komende jaar niet langer alleen van de i3 afhankelijk zijn. Zo komt bijvoorbeeld ook de nieuwe X7-SUV in elektrische en hybride varianten op de markt. Hetzelfde geldt voor de nieuwe 8-serie. In de komende jaren wil BMW in hetzelfde tempo doorgaan om tegen 2025 zo’n twaalf modellen op de weg te hebben. De leiding van het merk hoopt via deze weg meer grip te krijgen op de markt voor de meer luxueuze elektrische modellen. In dat opzicht is de beweging naar EV’s zeer interessant voor fabrikanten.
Nieuwe concurrenten
BMW heeft de afgelopen periode veel last gehad van concurrentie. Waar het meer dan tien jaar lang wereldwijd het populairst was in de segmenten waarin het actief was zijn verschillende fabrikanten momenteel meer in trek. Dit geldt bijvoorbeeld voor de snelle opkomst van Tesla, maar ook voor een meer traditionele concurrent als Mercedes. Door snel een aantal goede elektrische modellen op de markt te brengen hoopt BMW zijn positie weer terug te kunnen pakken.