Het Franse Peugeot en het Japanse Nidec bundelen de krachten in een nieuwe joint-venture. Uit de samenwerking moet een nieuwe motor komen die geschikt is voor plaatsing in elektrische auto’s. Hiervoor is een investering van Peugeot van tweehonderdmiljoen euro nodig. Na de ontwikkeling moet de motor in Frankrijk worden geproduceerd.
In alle merken
Het is de bedoeling dat de motor die uit de samenwerking voortkomt in alle merken van het moederbedrijf van Peugeot terechtkomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat ook Citroen, DS, Opel en Vauxhall de motor zullen gaan krijgen. Dit moet vanaf 2022 het geval zijn. Voorlopig zal de motor die uit de samenwerking van Peugeot met Continental en Valeo-Siemens voortkwam worden gebruikt. Die komt in de elektrische en hybride auto’s van het merk. Die modellen komen in 2019 op de markt.
Franse belangen
De stap die Peugeot zet is niet nieuw. In het verleden deed bijvoorbeeld Renault precies hetzelfde. Door de nieuwe samenwerking met Nidec kan Peugeot het aantal motoren dat nodig is sneller voorradig krijgen. De fabriek waarin gewerkt wordt moet zo’n 900.000 stuks per jaar kunnen leveren in 2022. Nidec heeft al belangen in Frankrijk. In februari kocht het Leroy-Somer, een fabrikant van elektrische motoren. Het bedrijf had daarvoor 1,2 miljard euro nodig. In de nieuwe samenwerking moet alles 50-50 verdeeld gaan worden. Waarbij Nidec als verkoper van de motoren en Peugeot is de grootste klant zal gaan optreden.
Concurrentiestrijd
Zoals het Franse merk in een concurrentiestrijd in de autobranche verwikkeld is, is Nidec dat op het gebied van motoren. Het moet hevig concurreren met onder andere het Duitse Bosch en Japanse Denso. Om die reden heeft Nidec in de afgelopen periode flink geïnvesteerd. Het kocht naast Leroy-Somers bijvoorbeeld ook US Motors. De meest recente aankopen zijn DrivXperts en Emerson. Dit zijn bedrijven die zich richten op elektrische units voor voertuigen. Het Japanse bedrijf wil zijn technieken niet alleen aan Peugeot, maar ook aan andere bedrijven verkopen.