Het Indiase Mahindra laat zijn elektrische afdeling drie nieuwe elektrische auto’s ontwikkelen die voor 2020 op de markt moeten zijn. Het zou gaan om een hatchback, een crossover en een SUV, mogelijk gebaseerd op bestaande modellen. Daarnaast heeft het bedrijf nog een flink aantal andere plannen op het gebied van ontwikkeling voor ogen.
Actieradius
De belangrijkste voorwaarde die het bedrijf stelt is dat de voertuigen allen zo’n 350 kilomter op een volle accu moeten kunnen rijden. Volgens het bestuur van Mahindra is de de enige voorwaarde om kans van slagen te hebben. De eerste auto zal een elektrische variant van de KUV100 hatchback worden. Deze moet in het laatste kwartaal van 2018 verkrijgbaar komen. De KUV100 moet een topsnelheid van 186 kilometer per uur kunnen halen. Van 0 naar 100 moet in negen seconden haalbaar zijn.
Tweede model
Ook het tweede model lijkt al bekend. Volgens insiders zou het namelijk gaan om een variant op de Ssangyong Tivoli. Het Koreaanse Ssangyong is een zustermaatschappij van Mahindra. Hoewel de Zuid-Koreanen een eigen elektrisch programma hebben lijkt uitwisseling van ideeën niet meer dan logisch. De auto zou een topsnelheid van 150 kilometer per uur krijgen. Hij kan van 0 naar 100 in 11 seconden optrekken. Dat de Tivoli aantrekkelijk is, is goed te begrijpen. De Koreaanse ontwikkelaars hebben de auto tot speerpunt van hun elektrische vloot gebombardeerd. Er wordt dus veel aan research and development in gestoken.
De SUV
Eerder dit jaar lieten verschillende mensen binnen Mahindra al vallen dat een huidig model ook een opknapbeurt zou krijgen. De XUV Aero zou dan ook elektrisch worden. De auto zou een actieradius van 300 kilometer moeten aankunnen. Wel zijn er nog wat vraagtekens. In het afgelopen jaar waren de EV-verkopen in India slecht te noemen. Waar wereldwijd flinke toename was, daar bleef India op 2000 stuks hangen. Verdeeld over alle merken. Dit ziet ook de Indiase fabrikant zelf als een groot probleem.