BMW heeft meer dan 100.000 elektrische auto’s verkocht in 2017. In 2016 waren dat er nog ruim 62.000. Dat het aantal verkochte EV’s met meer dan zestig procent steeg was vooral te danken aan de opkomst in west-Europa en de Verenigde Staten. Bijna alle verkopen werden verdeeld onder slechts twee elektrische modellen van het merk.
Grote plannen
BMW heeft grote plannen voor de komende jaren. Bij de presentatie van de cijfers liet het bedrijf weten ook de komende jaren met tientallen procenten per jaar te willen groeien waar het gaat om EV’s. Dat moet onder andere mogelijk zijn door twee ontwikkelingen. In de eerste plaats wordt veel groei in China en India verwacht. Daarnaast zal BMW het aantal EV’s in de line-up flink gaan uitbreiden.
Succesnummer
Het grootste succes boekte BMW dit jaar met de I3. Dat is enigszins opvallend te noemen omdat de auto al sinds 2013 op de markt is. Desondanks waren de verkopen dit jaar een flink stuk groter. Dat heeft vooral te maken met de definitieven keuze om voor elektrisch rijden te gaan. De auto werd daardoor een stuk belangrijker voor het merk. Ook een model uit de 2-serie met hybride technieken, de Active Tourer, deed het goed. Voor de jaren tot en met 2025 zijn twaalf nieuwe modellen aangekondigd. Daardoor heeft het merk straks in elk segment een mogelijkheid tot elektrisch rijden.
Samenwerkingsverband
Naast de positieve cijfers kondigde BMW ook een volgende stap aan. Het bedrijf gaat samenwerken met Solid Power. Deze start-up uit de Verenigde Staten houdt zich bezig met batterijtechnologie. Samen gaan de bedrijven werken aan een batterij die beter is dan alle andere batterijen die tot nu toe gebruikt zijn in elektrische auto’s. Wanneer de eerste resultaten van de samenwerking verwacht mogen worden werd niet bekendgemaakt. Wel stelde het bedrijf dat de groei van elektrisch rijden voortaan de belangrijkste indicator voor succes zal zijn voor de autofabrikant.