McLaren heeft een elektriche supercar ontworpen. Hoewel de auto voldoet aan de wensen van de fabrikant, zal hij voorlopig nog niet op de markt komen. Dit heeft vooral te maken met het feit dat bijvoorbeeld de batterijen die momenteel op de markt zijn niet voldoende sterk zijn voor supercars.
Onvoldoende kracht
De batterij levert onvoldoende kracht volens McLaren. Wanneer de auto doet wat de fabrikant wil, dan loopt deze zeer snel leeg. Dit is de uitkomst na een aantal tests op een circuit. Daardoor kunnen volledig gevulde batterijen al binnen een halfuur leeg zijn. Hoewel er wel vooruitgang in de kwaliteit van de batterijen te zien is, is het bedrijf nog niet ervan overtuigd dat er voldoende energie uit gehaald kan worden. De batterij zou immers wel gebruikt kunnen worden voor een realistische actieradius, maar dan kan er geen prestatie die bij een McLaren hoort worden geleverd, zo stelt de fabrikant.
Toekomstplannen
Het prototype dat McLaren op dit moment klaar heeft komt dus niet op de weg. Dat neemt echter niet weg dat het bedrijf wel naar een elektrische toekomst kijkt. Zo wil het dat in 2022 tenminste de helft van alle verkocht modellen hybridetechnieken bevatten. Het bedrijf heeft enkele ideeën over hoe een batterij van de huidige kwaliteit zou passen in een auto die de prestaties die het wenst zou passen.
Supercars
Het ontwikkelen van een elektrische supercar is recentelijk steeds populairder aan het worden. Nu de elektrische auto’s steeds beter voldoen aan de wensen van de consument, wordt ook naar andere soorten voertuigen gekeken. De supercar is er daar één van. Ook SUV’s, vrachtwagens en bussen zijn momenteel populaire studieonderwerpen. McLaren heeft als doel om uiteindelijk meerdere modellen die elektrisch worden aangedreven op de weg te krijgen. Dit zou binnen de zogenaamde Track22-strategie van het bedrijf passen. De auto moet te vergelijken zijn met de P1.