Als het aan Hyundai ligt, dan wordt de line-up van het bedrijf aangevuld met maar liefst 38 elektrische auto’s. Zeven daarvan stonden al gepland voor de komende vijf jaar. Dat aantal zal flink groter worden, de fabrikant wil ze alle 38 binnen acht jaar op de markt hebben gebracht. Daarvoor heeft het een plan gemaakt.
Zustermerken
Dat Hyundai 38 elektrische modellen op de wegen wil brengen betekent niet dat ze ook alle 38 de naam van het merk gaan dragen. Een deel van de auto’s zal onder de vlag van zustermerken worden uitgebracht. Zo kan gedacht worden aan een aantal elektrische Kia’s. Daarnaast is het ook met een aantal joint-ventures in bijvoorbeeld China en India bezig. Dit maakt het gemakkelijker de doelen te halen.
Meerdere varianten
Naast de verdeling onder de verschillende merken, is er ook een ander feit dat bijdraagt aan het aantal van 38 auto’s. Het gaat namelijk ook om verschillende varianten van hetzelfde model. Zo zijn er plannen voor meerdere versies van de Hyundai Ioniq, Kia Soul en de ix35. Dat het bedrijf op deze wijze naar de ontwikkeling kijkt is op vallend, eerder dit jaar was de top nog van mening dat elektrisch rijden niets te brengen had. Dat neemt niet weg dat het bedrijf tussen januari en september van dit jaar 186.000 elektrische voertuigen wist te verkopen. Dat aandeel moet nu snel groter worden.
Betaalbaarheid
Hyundai wil zich vooral richten op het aanleveren van betaalbare elektrische auto’s. In dat opzicht is het te begrijpen dat het merk ervoor kiest om de huidige line-up van nog meer variaties op dezelfde modellen wil voorzien. Hiervoor zijn de ontwikkelingskosten immers beter in de hand te houden. Desondanks stellen experts dat het toevoegen van 38 nieuwe modellen binnen acht jaar een flink ambitieuze doelstelling genoemd mag worden. Het bedrijf moet niet uit het oog verliezen wat het goed heeft gedaan met de Ioniq, zo stelt men.