Aiways, een private automaker uit Sjanghai, heeft plannen om zijn volledig elektrische SUV’s begin 2020 naar Europa te brengen. Dat zou Aiways het eerste elektrische Chinese merk maken wat naar dit continent toekomt. De auto’s zullen geïntroduceerd worden in de EU, Zwitserland en Noorwegen. Dit zal niet gebeuren via dealers maar via leaseconstructies. Op deze manier wil het merk proberen een markt te veroveren die nu gedomineerd wordt door Duitse, Franse, Amerikaanse, Japanse en Koreaanse automakers.
U5 SUV
De startup, die op dit moment gewaardeerd wordt op 1,6 miljard, hoopt zijn U5 competitief op de markt te brengen door deze alleen aan te bieden via een online leasemaatschappij. Alexander Klose, onderdirecteur van buitenlandse activiteiten en voormalig CEO van Volvo China , zei: “Als we dit op een traditionele manier zouden aanpakken dan zouden we dealers moeten bouwen. Dan zul je uitkomen op dezelfde kosten die de Europeanen nu hebben. Wij doen dat niet, het is te moeilijk om de competitie aan te gaan met de verbrandingsmotor”.
Kwaliteit
Klose zei ook dat Aiways not niet bepaald heeft wat het op een maandelijkse basis zal vragen voor zijn SUV. Wel zei hij dat de auto zeker minder dan €40.000 zal kosten. Beijing heeft al lange tijd geprobeerd Chinese auto’s naar de EU te brengen maar tot op heden zijn die niet goed genoeg geweest. Een ander bedrijf genaamd Great Wall heeft al geprobeerd zijn SUV’s op de Italiaanse markt te verkopen maar verkocht er een teleurstellende paar honderd per jaar.
Maar de kwaliteit van Chinese automakers is de afgelopen tien jaar ontzettend vooruit gegaan, aldus Robin Zhu, die werkt als economisch analist voor de Chinese automarkt. Sommige analisten zien elektrische auto’s ook als de doorbraak van Chinese bedrijven. Dit komt doordat de auto’s makkelijker zijn om te bouwen en een groot gedeelte van de onderdelen allemaal uit Azië komen.
Leasen
Vehiculum, een Duits bedrijf gespecialiseerd in online leasen en het bedrijf waarmee Aiways in zee wil gaan, zegt dat automakers 15-20% van hun winst kunnen besparen door de aankopen naar online platformen te verschuiven. Al is het wel zo dat Aiways geld zal uitgeven aan pop-up autoshows om de auto te laten zien en daar testritten aan te bieden. Lukas Steinhilber, CEO van Vehiculum, zei dat Europese consumenten in eerste instantie voorzichtig zullen zijn met onbekende Chinese automakers. Leasen zou dan inderdaad een oplossing zijn. Op deze manier hoeven mensen geen grote aankoop te doen of zich zorgen te maken over de waarde van de auto op de tweedehands markt.
Andere Chinese automakers
Lynk & Co, een onderdeel van de Chinese automaker Geely, heeft ook plannen om de Europese markt in het midden van 2020 te betreden. Een abonnementsdienst lijkt het meest voor de hand liggend voor hun hybride auto’s en auto’s met een traditionele motor. In sommige kringen wordt dit al de “Netflix van auto’s” genoemd, sommige abonnementen zullen namelijk al verkrijgbaar zijn vanaf één maand.
Klose liet weten dat abonnementen onder 12 maanden niet beschikbaar zullen zijn bij de EV’s van Aiways. Wel zullen hun pakketten volledig inclusief zijn met verzekeringen. De ervaringen van grotere Chinese bedrijven heeft laten weten dat Aiways plan om naar een westerse markt te komen nog weleens wat moeilijkheden met zich meebrengt. Een ander bedrijf uit Sjanghai wat onlangs de beurs is opgegaan, NIO, was oorspronkelijk van plan verschillende auto’s te lanceren in de Verenigde Staten voor 2020. Deze plannen zijn echter geschrapt en het bedrijf focust zich nu volledig op de Chinese markt. De CEO van NIO zei daar het volgende over: “Een markt betreden is een ding, hem bedienen is een andere”. De CEO gaf aan dat je een onderhoudsnetwerk nodig hebt en dat ze westerse markten pas betreden als het ordervolume in de duizendtallen te tellen is.