De Chinese overheid pakt sterk door met betrekking tot het doorvoeren van elektrisch rijden in het land. Per 1 januari 2018 zal de productie van 553 modellen worden gestaakt. De reden is dat de voertuigen niet voldoen aan de eisen met betrekking tot de CO2-uitstoot die de overheid heeft gesteld. Andere modellen genieten daardoor voorkeur.
Grote namen
De auto’s die niet meer mogen worden gemaakt zijn onder andere van een aantal grote binnenlandse merken. Zo gaat het bijvoorbeeld om FAW-Volkswagen, Bejing Benz Automotive en Dongfeng Motor Corporation. China wil snel van zijn vervuilde lucht af en door de toenemende hoeveelheid auto’s op de weg wordt het gebruik van nieuwe energie voor auto’s sterk gestimuleerd. De komende jaren stelt de overheid bijvoorbeeld doelen met betrekking tot de hoeveelheid EV’s die moeten worden geproduceerd.
Voordelen
Tegelijkertijd met het stoppen van de productie van de 553 modellen, werden ook andere maatregelen aangekondigd. In China gelden een aantal regels die ook de komende jaren blijven bestaan. Zo zal het belastingvoordeel voor fabrikanten van elektrische auto’s tenminste tot 2020 blijven bestaan. Ook voordelen met betrekking tot het aankopen van een EV blijven nog twee jaar doorlopen. Op die manier moet het maken en aanschaffen van EV’s en hybride auto’s worden gestimuleerd. Bovendien worden de grenzen aan brandstofconsumptie nog strakker gesteld. Dit was de belangrijkste reden waarom meer auto’s dan verwacht uit productie zijn genomen.
Snelle omslag
De opkomst van elektrisch rijden in China zal in de komende periode ook veel betekenis hebben voor de rest van de wereld. Zo hebben alle grote internationale fabrikanten samenwerkingsverbanden gesloten in het land. Daardoor zal de ontwikkeling van het elektrisch rijden nog veel sneller gaan, zo verwachten experts. In 2018 zal naar verwachting het aantal verkochte EV’s verdubbelen. Dit is onder andere te danken aan een aantal nieuwe technieken die in de aankomende modellen worden toegepast.