Na Ford gaat ook Honda een samenwerking aan met de Chinese e-comercegigant Alibaba. De twee bedrijven gaan samenwerken op het gebied van connected cars. Daarvoor zal deels hetzelfde systeem worden gebruikt dat Alibaba ook aan Ford aanbiedt. De samenwerking gaat per direct in en zal vooral op randzaken rond het rijden worden gericht.
AutoNavi
Honda Motor wil in eerste instantie gebruikmaken van een aantal diensten die Alibaba al heeft ontwikkeld. Het gaat dan vooral om AutoNavi. De voertuigen moeten worden aangesloten op de maps-service van AutoNavi. Bovendien moet het mogelijk worden om betalingen via de auto met Alipay te doen. Het platform heeft in China zo’n 500.000.000 gebruikers. Met de methode moet het voor hen mogelijk worden om voor bijvoorbeeld het opladen van elektrische voertuigen of parkeerkosten te betalen.
Uitbouwen
Nadat een begin is gemaakt met de nieuwe service zal deze snel verder worden uitgebouwd. Zo is het de bedoeling dat er uiteindelijk een carsharingdienst met elektrische auto’s wordt opgebouwd door Honda en Alibaba. Dit lijkt sterk op de plannen die de flink uitgegroeide webwinkel met Ford presenteerde. Voor de plannen met Honda lijkt men de nieuwe auto die het met softwarebedrijf Neusoft lanceert in 2018 te willen gaan gebruiken. Ook heeft Alibaba interesse in autonoom opererende auto’s. Dit komt onder andere omdat een andere internetgigant uit het land, Baidu, ook op dit gebied actief is.
Buiten China
Hoewel de plannen voor bijvoorbeeld de carsharingservice uitsluitend op China gericht zijn, zal de samenwerking ook impact gaan hebben op de rest van de wereld. Zo zullen bijvoorbeeld de software voor autonoom rijden en voor entertainmentsystemen in de Honda’s uiteindelijk ook hun weg gaan vinden naar de auto’s die in andere delen van de wereld verkocht gaan worden. Dit is dan ook een wens van de Chinese overheid. Die wil niet alleen een grote binnenlandse auto-industrie, maar ook internationaal een grote rol spelen.