Nissan hoopt het in de nabije toekomst mogelijk te maken om auto’s met behulp van een afstandbediening op te laden. De Japanse fabrikant heeft een aantal partners gevonden waarmee het de komende tijd de techniek zal testen. Achter de techniek gaat meer schuil dan alleen gebruiksgemak, zo stelt de automaker.
Stroomvoorziening
Meer en meer worden elektrische auto’s onderdeel van het stroomnet. Wanneer voertuigen met behulp van een afstandbediening in te schakelen zouden zijn, dan kan makkelijker gebruikgemaakt worden van de stroom. Volgens Nissan worden auto’s daarmee virtuele energiecentrales. Ze kunnen worden gebruikt voor opslag en voeding op elk gewenst moment. De test begint met zestig voertuigen, voornamelijk van werknemers van de bedrijven.
Partnerschap
Nissan werkt samen met een aantal andere Japanse bedrijven. Zo werkt Kansai Electric Power Company, ook wel bekend als Kepco, mee. Daarnaast verzorgt elektronicabedrijf Sumitomo de techniek die nodig is voor de plannen. Met behulp van de hardware waarmee data verzameld kan worden wil Kepco snel een plan maken. Naast auto’s wil het bedrijf ook allerlei andere apparaten gaan inzetten als virtuele energiecentrale. Dit heet het Kansai VPP Project. Het bedrijf wil zo zorgen dat de hoeveelheid geproduceerde energie altijd gelijkmatig blijft. Dankzij de mogelijkheid om vraag en aanbod bij te passen met allerlei apparaten moet de druk op het net een stuk lager worden.
Voortborduren
Nissan, Kepco en Sumitomo beginnen niet geheel op nul. De techniek werd recentelijk al in grote mate getest in de Verenigde Staten. Daar hielden de universiteit van Delaware en de US Air Force zich bezig met het zogenaamde Vehicle-2-Grid-project. Wat wel nieuw is, is dat het gebruik van een afstandbediening hierin een veel grotere rol gaat spelen. Op dit moment laten de regels in veel landen overigens nog niet toe om auto’s en andere apparaten op deze wijze in te zetten voor de stroomvoorziening. Daarvoor zijn enkele wetswijzigingen nodig.