Elektrische auto’s worden steeds vaker als de betere keuze gezien. Dit geldt zeker ook voor de Renault Zoe. De auto is in de prijzen gevallen bij de Company Car Today Awards in Londen. Daar won het de prijs: Auto van het jaar. Er werd gekeken naar kenmerken die zakelijk aantrekkelijk zijn.
Kosten
De belangrijkste factor bij het bepalen van de winnaar is het kostenplaatje. De Renault Zoe is zakelijk gezien zeer goedkoop in gebruik. Omdat de auto desondanks een behoorlijke actieradius heeft is hij volgens de jury zakelijk gezien zeer interessant. Gebruikers spreken van een compact model dat veel gebruiksgemak kent en opvallend efficiënt in te zetten is voor zakelijke doeleinden. Er zijn echter nog meer pluspunten die meespelen bij de keuze.
Criteria
De criteria waarop de auto’s die kansmaakten op de prijs werden beoordeeld waren als volgt. Het ging om uitstoot, kosten voor gebruik, aanschafprijs, prestaties en aantrekkelijkheid. Wanneer naar deze combinatie van factoren wordt gekeken, dan is de Renault Zoe volgens de jury de auto die elektrisch rijden definitief zakelijk aantrekkelijk heeft gemaakt. Dat de auto flink wat meer actieradius heeft gaf uiteindelijk de doorslag. Dit is het bewijst dat volledig elektrische auto’s praktisch en efficiënt zijn voor zakelijke doeleinden. Bovendien is de auto steeds vaker opgenomen in de zakelijke vloten, daarmee worden de argumenten ondersteund.
Zakelijk en particulier
De leiding van de Franse autofabrikant is zelf verrast met de winst. Dat de Renault Zoe zeer geschikt was voor particulier gebruik was volgens verwachting. Dat de auto echter ook zakelijk hoge ogen zou gooien wordt als een onverwachte bonus gezien. Dat dit het gevolg is van de verbeterde actieradius maakt het wel goed te verklaren, aldus een woordvoerder. Het is daarmee immers daadwerkelijk een goed alternatief voor goedkope brandstofvoertuigen geworden. De auto is immers veel schoner dan dergelijke concurrentie en daardoor aantrekkelijker voor bedrijven.