Nissan denkt vanaf ongeveer het jaar 2025 elektrische auto’s tegen lage prijzen aan te bieden. Vanaf dat moment moet het mogelijk zijn om auto’s te verkopen op het prijsniveau van brandstofauto’s. Dat komt onder andere door een aantal belangrijke ontwikkelingen die in de komende jaren zullen worden doorgemaakt.
Batterij
Uiteindelijk draait het volgens Nissan maar om één ding. De batterij is op dit moment nog te duur. Zodra dit verandert zal de prijs voor de elektrische auto’s sterk dalen. Nissan heeft hierin een klein voordeel. Het werkt samen met Renault en Mitsubishi. Daardoor zal er veel geld kunnen worden gestopt in de ontwikkeling. De samenwerking moet in de komende jaren al zo’n twaalf modellen opleveren. De nieuwe Nissan Leaf is er daar één van.
Subsidies
Nissan wil naar een situatie toe waarin geen subsidies meer nodig zijn voor de ontwikkeling. Het wil zorgen dat de kosten voor batterijen zo laag worden, dat het winstgevend wordt voor autofabrikanten. Op dat moment kunnen auto’s tegen een dermate lage prijs worden aangeboden dat ze aantrekkelijker worden voor de consument. 2025 is daarom vooral een keerpunt voor het grote publiek. De batterijrevolutie zal vooral draaien om de dichtheid. Hoe kleiner en krachtiger, hoe beter. Dit is dan ook de reden waarom juist hierin veel geld wordt gestoken door allerlei fabrikanten. Dit geldt niet alleen voor Nissan, maar bijvoorbeeld ook voor Volkswagen, General Motors en Ford.
Goedkoper
Op veel andere vlakken is elektrisch rijden al veel goedkoper dan rijden in een brandstofauto. Zo is een EV veel gemakkelijker te onderhouden. Dit komt onder andere doordat de techniek veel simpeler is. Bovendien is het tanken van elektriciteit een stuk voordeliger dan het tanken van benzine of diesel. Wanneer de aanschafprijs ook nog eens kan zakken, dan zal het totale kostenplaatje voor autobezit daardoor lager uitvallen dan nu voor benzine- en dieselauto’s het geval is.