In recente tests heeft de elektrische Aspark Owl een aantal snelheidsrecords voor elektrische auto’s neergezet. De auto is de nieuwste in een reeks van supercars waar geen druppel benzine meer bij wordt gebruikt. De Japanse auto zet daarmee de standaard voor de komende periode, zo stellen kenners in de branche.
Roadster
De prestaties van de nieuwste auto van Aspark worden vooral vergeleken met die van Tesla en Porsche. Het Californische merk komt immers op korte termijn met de Roadster. Porsche is ondertussen druk met de Mission-e. Volgens de resultaten van de tests halen beide voertuigen het niet bij de snelheid en de acceleratie van de Owl. Al komt die prestatie wel met een belangrijke kanttekening. Het is een echte auto voor liefhebbers.
Prijskaartje
Dat de Aspark Owl een auto voor liefhebbers is betekent niets anders dan dat er een flink prijskaartje aan zit. Hoewel de auto sneller is dan de modellen van de bekende concurrenten is volgens sommigen de verhouding tussen de extra power en de meerprijs niet evenredig. Wel is het zo dat de auto een belangrijk gegeven opnieuw aanwakkert. De komst van elektrische auto’s heeft namelijk het ontwikkelen van supercars een belangrijke nieuwe impuls gegeven. Zo deed de Owl 1.89 seconden over een 0-100 proef. Daarmee is de grens nog lang niet bereikt, zo stellen de ontwikkelaars van de auto.
Onbeperkt
Volgens de meeste ontwerpers en ontwikkelaars komt het erop neer dat elektrische auto’s letterlijk staan voor onbegrensde mogelijkheden. De Aspark Owl doet weliswaar minder dan twee seconden over het optrekken naar honderd kilometer per uur, maar het kan nog sneller. De Tesla Roadster, die dus iets gematigd zal zijn, kan de honderd ook in 1.90 seconden bereiken. Een belangrijke reden waarom de auto’s nog sneller kunnen is de mate waarin de stroomlijn kan worden vervolmaakt. Omdat EV’s minder vol met mechanica zitten kan de auto veel platter, smaller en dunner worden gemaakt.