Tesla blijft nog altijd groei doormaken. Het bedrijf verwacht meer dan honderdduizend auto’s te verkopen in 2018. Al die elektrische voertuigen zullen ook meer en meer gebruikt worden. Daarom zijn dus ook steeds meer oplaadmogelijkheden. Daar heeft het bedrijf uit Californië een aantal ideeën over. Het begint het Workplace Charging Program.
Kantoor
Met het programma moet het gemakkelijker worden om een Tesla op kantoor op te laden. Daar zorgt het bedrijf zelf voor door specifieke opladers te installeren. Daarbij zal het geen kosten rekenen voor de oplader en het installeren ervan. In veel opzichten lijkt dit dan dus ook op een aantal eerdere ideeën van het bedrijf. Het heeft bijvoorbeeld iets vergelijkbaars gedaan voor het thuis opladen van elektrische auto’s.
Overal opladen
Tesla wil het mogelijk maken om elektrische auto’s werkelijk overal op te laden. Daarom dat het eerder ook al mogelijkheden had verzorgd op veel openbare plekken. Het is voor al deze programma’s zo dat slechts de kosten van de te gebruiken elektriciteit voor rekening van de gebruikers van de apparatuur zijn. Tesla rekent hier zelf verder niets voor. Wel wil het bedrijf enkele gegevens overnemen zodat het de opladers kan weergeven in bijvoorbeeld navigatiesystemen. Of dit ook de bedoeling is voor de opladers op kantoren is niet bekend. Vooralsnog lijkt het uitsluitend om gebruik door bedrijven en hun werknemers zelf te gaan.
Gebruiksgemak
Tesla ziet het nieuwe programma als een voorbeeld van een service naar klanten. Het is voor het bedrijf namelijk altijd zo dat het de verantwoordelijkheid voelt voor de auto’s die het verkoopt. Vooral het opladen in relatie tot de actieradius is een zorg voor veel potentiële kopers. De autofabrikant wil de zorgen op deze manier wegnemen. Door voldoende opladers op alle denkbare plekken te hebben, wordt het heel gemakkelijk om elektrisch te rijden. Dit moet steeds meer twijfelaars over de streep trekken.