Als oplossing voor het lange wachten denken veel fabrikanten aan het gemakkelijk wisselen van batterijen. Het Japanse Sumitomo gaat dit nu in de praktijk brengen. Samen met scooterfabrikant Gogoro begint het een batterijwisselstation. Het moet het begin zijn van een heel netwerk van dit soort wisselpunten.
Opladen
Sumitomo ziet het opladen zelf niet zo zeer als het probleem. Volgens het probleem is juist het gebruik van dezelfde batterij het probleem. De wisselstations bestaan uit een grote hoeveelheid opladers. Daar wordt de lege batterij in gelegd terwijl de volle eruitgehaald wordt. Daardoor hoeft de wachttijd niet langer op te lopen dan voor het tanken van benzine. De bedrijven hebben de afgelopen tijd al kennis opgedaan. Ze hebben vier stations voor scooters in handen.
Deeldiensten
Sumitomo en Gogoro begonnen in 2017 een scooterdeelservice. GoShare, zoals de dienst heet, werd vooral bekend door de korte wachttijden. Voor het wisselen van een scooterbatterij is minder dan een minuut nodig. De bedrijven willen dat dit de standaard wordt voor alle elektrische voertuigen. Sommige voertuigen hebben nu tot wel veertig minuten nodig om op te laden. De bedrijven geloven erin dat op deze manier elektrisch rijden het laatste duwtje in de goede richting krijgt. Dit zal vervolgens weer leiden tot allerlei andere innovaties. Vooral het mobiele karakter van de batterijen kan hierin een belangrijke rol spelen denken zij.
Vroege inzichten
Sumitomo, dat zich niet alleen met auto’s bezighoudt, was er al vroeg bij. Het bedrijf begon al in 2009 met allerlei batterijtoepassingen. Destijds voorzag het dat batterijen een flinke rol in de oplossing voor het klimaatprobleem konden gaan spelen. Gogoro is jonger. Het bedrijf werd pas in 2015 opgericht. Desondanks zijn de elektrische scooters met inwisselbare batterij al zeer populair. Zo zijn ze bijvoorbeeld ook in grote steden als Berlijn en Parijs te vinden. Het bedrijf verkocht in de afgelopen twee jaar zo’n 50.000 stuks.