BMW en Jaguar Land Rover (JLR) bundelen hun krachten om technologieën voor elektrische auto’s te ontwikkelen. De autogiganten zullen gaan samenwerken om elektrische motoren, transmissies en vermogenselektronica te ontwikkelen.
Krappe winstmarges
Beide bedrijven hebben moeite met het handhaven van winstmarges als gevolg van dalende autoverkopen en hogere kosten, evenals de noodzaak om in toekomstige technologieën te investeren. Autobedrijven worden gedwongen voertuigen met een lage uitstoot te maken om te voldoen aan strengere regels ter bestrijding van verontreiniging. Hierdoor, hebben verschillende merken al besloten de kosten van de ontwikkeling van elektrische auto’s te delen. Zo werkten Volkswagen en Ford bijvoorbeeld al samen aan nieuwe voertuigen. Ondertussen hebben rivalen FiatChrysler en Renault $ 35 miljard geïnvesteerd.
BMW bestuurslid Klaus Froehlich vertelt dat de merken samen de mogelijkheid hebben om effectiever in te spelen op de behoeften van de klant, door de ontwikkeltijd te verkorten en voertuigen en geavanceerde technologieën sneller op de markt te brengen. Daarnaast zullen BMW en Jaguar Land Rover kosten besparen door middel van gedeeld onderzoek, gedeelde productieplanning en door gezamenlijk elektrische auto-onderdelen te kopen.
Jaguar Land Rover wordt nog steeds gerund door voormalige BMW-managers, waaronder Ralf Speth, de chief executive van het bedrijf, die 20 jaar bij BMW heeft gewerkt, voordat hij bij JLR kwam.
Gen 5
BMW heeft een elektromotor, transmissie- en vermogenselektronica in één behuizing ontwikkeld die de “Gen 5” van de “eDrive” -technologie wordt genoemd. Een gezamenlijk team van BMW en JLR-ingenieurs in München zal deze Gen 5-technologie verder ontwikkelen, waarna beide bedrijven hun eigen elektrische aandrijflijnen zullen produceren. JLR zal deze aandrijflijnen produceren in zijn fabriek in Wolverhampton, waar 1.600 mensen werken.
Nick Rogers, technisch directeur van Jaguar Land Rover, vertelt: “We hebben bewezen dat we elektrische auto’s van wereldklasse kunnen bouwen, maar nu moeten we de technologie opschalen om de volgende generatie Jaguar- en Land Rover-producten te ondersteunen.”
Autofabrikanten staan steeds meer open voor het delen van elektrische auto-onderdelen omdat de technologie duur is. aldus Carl-Peter Forster, een voormalige president van Tata Motors en een voormalige BMW-topman, benoemd dat autoconstructeurs bereid zijn om de technologie te delen, omdat het veel moeilijker is om productdifferentiatie te creëren met elektrische autotechnologie.
JLR is eigendom van de Indiase autogigant Tata Motors.