Als het aan Tesla ligt, dan worden laadstations daadwerkelijk stations. Dat betekent dus dat ze te vergelijken moeten worden met oude benzinepompen zoals deze halverwege de twintigste eeuw bestonden. Het bedrijf is voornemens om er één te openen vlakbij het eigen hoofdkantoor. Een locatie in Santa Monica, Californië moet als proef gaan dienen.
Opladen
De CEO van Tesla liet weten dat hij graag een, zoals hij dit zelf noemt, old-school drive-in wil neerzetten. Daar kan dan worden opgeladen. In plaats van het moeten toekijken zonder iets te doen te hebben krijgt het station allerlei retailfuncties. Zo moet er bijvoorbeeld een restaurant bij komen. Ook moet er een winkel bij worden geopend. Wat echter vooral belangrijk is, is dat alle ‘pompen’ superchargers zullen zijn.
Dit jaar
Het is de bedoeling dat het station van Tesla al aan het eind van 2018 open gaat. Daarmee wil Musk een geheel nieuwe branche gaan ontdekken. Al is geheel nieuw niet helemaal juist. Eerder heeft het bedrijf al een aantal oplaadpunten voorzien van winkeltjes in beperkte vorm. In een klein plaatsje in Californië, Kettleman City zijn enkele automaten en een verkooppunt van Tesla-artikelen gevestigd bij het oplaadpunt. Dat er echter meer uitgebreid mee aan de slag wordt gegaan heeft mogelijk te maken met de wens om ook auto’s te kunnen verhuren onder de vlag van het bedrijf. Deze punten kunnen als uitvalsbasis dienen.
Concurrentie
Een andere mogelijke reden waarom Tesla in de plannen stapt is de toename van concurrentie. Zo is Shell van plan om elektrisch laden een vast onderdeel van het aanbod bij zijn pompen te maken. Daarnaast zijn specifieke oplaadbedrijven actief over de hele wereld. Een goed voorbeeld hiervan is het Nederlandse Fastned. Dat is inmiddels in verschillende Europese landen actief en streeft naar een volledig dekkend netwerk op het continent. De opkomst hiervan kan ten koste gaan van het aantal laadmomenten aan Teslaladers.