Nissan, Sumitomo Corp en 4R Energy gaan samen batterijen uit elektrische auto’s recyclen. De fabriek waarin dit moet gaan gebeuren is bijna gereed. Deze staat in Japan. Daar moeten nieuwe levensdoelen voor lithium-ion batterijen worden gevonden. Met de groei van de vraag naar EV’s zal ook het aantal batterijen groeien.
Samenwerking
Eigenlijk is de samenwerking slechts tussen Nissan en Sumitomo Corp tot stand gekomen. 4R Energy is namelijk al een bedrijf dat is ontstaan uit de samenwerking tussen de twee. Deze maatschappij houdt zich al bezig met batterijen. De vraag naar de accu’s om elektrisch te rijden zal sneller groeien dan het aantal auto’s. Om die reden zijn bijvoorbeeld recycletechnieken heel belangrijk voor de toekomst. Zeker ook omdat grondstoffen schaarser zullen worden.
Acht jaar
4R is al in 2010 opgericht door Nissan en Sumitomo. Sindsdien houdt het zich al bezig met mogelijkheden tot hergebruik. De fabriek is daar na acht jaar nu een heel concrete vorm van. In de fabriek worden de batterijen onder andere getest. Zo kan snel gezien worden wat er nog uit de batterij te halen is. De verschillende delen moeten dan samen weer een goed werkende batterij gaan vormen. Voorlopig zullen de accu’s alleen in Japan verzameld en weer opnieuw ingezet gaan worden. Wel is het de bedoeling dat de techniek ook elders wordt ingezet in de toekomst.
Andere toepassingen
De batterijen die niet meer door Nissan en Sumitomo te gebruiken zijn, worden ingezet voor andere doeleinden. Zo wil 4R er bijvoorbeeld opslagsystemen voor energie van maken. Ook wordt gekeken hoe er nieuwe accu’s voor vorkheftrucks van gemaakt kan worden. Recyclen en wederopbouw zijn belangrijk voor de fabrikanten. De fabriek staat bijvoorbeeld op de plek waar in 2011 de tsunami een flinke verwoesting aanrichtte. Desondanks is de fabriek er nu toch gekomen. Zo wil men ook naar de batterijen gaan kijken.