Nadat in februari de Kona met de korte actieradius al in Genève al werd gepresenteerd, is nu ook de grote broer gepresenteerd. In New York liet Hyundai de variant met de grotere batterij zien. Dit is ook de variant die in de Verenigde Staten zal worden aangeboden. In Europa ligt dat anders.
Twee
De reden waarom voor twee verschillende batterijvarianten is gekozen is simpel. Volgens Hyundai zijn er twee verschillende soorten automobilisten. Het gaat dan om de mensen die de auto voor het gebruiksgemak hebben en kleine stukjes rijden. Aan de andere kant zijn er de mensen die de auto voor het overbruggen van grote afstanden bezitten. Alleen zij hebben baat bij de grotere en duurdere batterij. Het bedrijf houdt hier rekening mee.
Sterker
Dat de Hyundai met de sterkere batterij de enige variant is die naar Amerika gaat is wel te verklaren. Daar moet namelijk met een heel ander segment worden geconcurreerd, zo meent de Zuid-Koreaanse fabrikant. Alleen al de Chevy Bolt en de standaardvariant van de Tesla Model X worden als grote concurrenten gezien. Om die reden is meer power dus ook een belangrijke voorwaarde om van de Kona een succes in dit deel van de wereld te maken. Zo wordt de Kona gezien als een echte compacte SUV met bijbehorende prestaties. Dit is belangrijk voor het beeld van de auto bij de consument.
Stapsgewijs
Hyundai kiest niet direct de makkelijkste weg om de auto aan de man te brengen in de VS. Het wil de auto in eerste instantie in Californië op de markt brengen. Enerzijds is dit te begrijpen omdat dit het centrum van het elektrisch rijden in het land is. Tegelijkertijd is dit ook het domein van de start-ups in de wereld van het elektrisch rijden. Hyundai moet dus sterk strijden met merken die in grote lijnen nog onbekend zijn voor traditionele autofabrikanten.