Volkswagen is in gesprek met Didi Chuxing om samen een joint venture op te zetten. De Duitse fabrikant en de Chinese autodeeldienst willen werken aan auto’s die specifiek ontwikkeld worden voor een bepaalde taak. Dit kan dus personenvervoer, goederenvervoer of een andere dienst betreffen. De twee bedrijven hebben flinke plannen.
100.000
Wanneer de plannen van Volkswagen en Didi Chuxing doorgaan, dan kan het gaan om een vloot van 100.000 auto’s. Die moeten allemaal worden beheerd door de nieuwe onderneming. Naar verwachting kan de deal al binnen een maand worden bekrachtigd. Wel opvallend is dat van de 100.000 auto’s er slechts 66.000 daadwerkelijk Volkswagens zullen zijn. De andere 33.000 komen van andere merken. Dit zullen geen auto’s van de zustermerken zijn, maar daadwerkelijk andere auto’s van andere fabrikanten.
Nieuw
Het gaat niet alleen om modellen van Volkswagen die al op de markt zijn. Ook zal niet worden gestopt bij de nieuwe elektrische modellen uit bijvoorbeeld de ID-reeks. Het is de bedoeling dat de Duitse fabrikant en Didi Chuxing op termijn ook zelf specifieke voertuigen gaan bouwen. Die auto’s zullen dan uitsluitend worden gebruikt voor de diensten van de deeldienst. Het is niet de bedoeling dat deze in productievorm op de markt komen. Dit geldt niet alleen voor de Chinese markt, maar voor elke automarkt op de wereld. De auto’s zijn immers ontwikkeld met specifieke wensen voor ogen.
Verdere groei
Autodeeldiensten zijn nog altijd niet uitgegroeid. Met name in grote steden wordt er meer en meer gebruik van gemaakt. In China neemt het aantal steden dat onder de kwalificatie groot valt steeds meer toe. Dit betekent dus ook dat de wensen voor een goede vloot en goed beheer hiervan steeds sterker worden bij Didi. Dat hiervoor een samenwerking wordt aangegaan met een autofabrikant, de grootste fabrikant ter wereld, is vanuit dat oogpunt dus ook goed te verklaren. De fabrikant kan op zijn beurt veel waarde van de gegenereerde data hebben.