Roush CleanTech, geen onbekende in de wereld van het racen, heeft een nieuw project aangepakt. Het bedrijf verbouwt Ford F650 vrachtwagens tot elektrische modellen. Het is het eerste elektrische project van het bedrijf. Het eerste model werd gepresenteerd tijdens de ACT Green Expo transport conference in Californië in de Verenigde Staten.
Bekend
Opvallend is dat Roush vooral bekend is van projecten die flinke uitstoot veroorzaken. Zo is het bedrijf zeer ervaren in het bouwen van hot rods. Ook is het bekend vanwege de aanwezigheid in de NASCAR-raceklasse met een eigen team. De CleanTech-divisie moet hier echter verandering in gaan brengen. De Ford-vrachtwagen is het begin van een flinke reeks aan ideeën. Die ideetjes gaan veel verder dan vrachtwagens verbouwen alleen.
Mogelijkheden
De Ford die nu is gemaakt kan zo’n 250 kilometer rijden op een volle accu. Al is dit wel sterk afhankelijk van de lading die de wagen bij zich heeft. De topsnelheid ligt dan zo rond de 100 kilometer per uur. De middelen die Roush heeft toegepast op de bestaande vrachtwagen zorgen ervoor dat de elektrische aandrijving op de achterwielen gebeurt. Dit komt doordat de bestaande achteras wordt gebruikt. In de vrachtwagen is ruimte gemaakt voor meerdere batterijen, die allemaal 225 kWh leveren. De meeste kennis komt voort uit eerdere projecten. Roush heeft al zo’n 19.000 voertuigen op andere wijzes dan elektrisch verbouwd.
Concurrentie aangaan
Roush is voornemens om de concurrentie aan te gaan met autofabrikanten die zich op de elektrische vrachtwagen hebben gestort. Er zijn hier flink wat bedrijven in actief. Ook op het gebied van het verbouwen van bestaande vrachtwagens is al enige concurrentie. Bijvoorbeeld van bedrijven als Workhorse en Fuso. Toch wil het de strijd aangaan om te bekijken of het een marktaandeel kan weten te veroveren. De belangrijkste reden is daarbij dat de leiding denkt de wagens goedkoper te kunnen maken dan wanneer deze op diesel rijden.