Audi heeft zichzelf ten doel gesteld rond het jaar 2025 jaarlijks 800.000 elektrische voertuigen te verkopen. Zowel de volledig elektrische als hybride-modellen van het merk worden hierin meegerekend. Dat heeft de leiding van het bedrijf vandaag zelf bekendgemaakt. Audi wil de achterstand op andere merken, met name Tesla, in rap tempo inlopen.
Diesel
De doelstelling is een volgende stap om het Dieselgate-schandaal, waar meerdere merken van moederbedrijf Volkswagen Group mee te maken hebben, definitief af te schudden. De toename in elektrische verkopen moet voor Audi namelijk komen uit een afname van dieselverkopen. Om die reden wil het bedrijf ook voort maken met het lanceren van een hele reeks modellen. Dit is noodzakelijk om het doel dat het bedrijf zich heeft gesteld te bereiken.
Twintig
In totaal zal Audi tussen nu en 2025 maar liefst meer dan twintig nieuwe modellen en varianten gaan lanceren die geheel of deels elektrisch zijn. Al deze auto’s zullen gebaseerd zijn op het elektrische platform van het moederbedrijf. Ook Volkswagen zelf gaat hier flink gebruik van maken in de komende periode. Daarnaast gaat flink samengewerkt worden met een andere zuster, Porsche. Dit moet het gemakkelijker maken om snel te groeien op het vlak van elektrisch rijden. Hoeveel nieuwe varianten het bedrijf precies voor ogen heeft gaat het binnenkort bekendmaken. Daarvoor wordt op dit moment nog naar een geschikt moment gezocht.
Nul
De doelstelling van Audi is enigszins opvallend. Zo moet de eerste volledig elektrische variant nog op de markt komen. De hybride-modellen die het op de markt heeft werden gezamenlijk in 2017 zo’n 16.000 keer verkocht. Dat is twee procent van het beoogde aantal per jaar over zeven jaar. Het ging om drie verschillende plug-in auto’s die het in de line-up had. Het eerste echte elektrische model, de e-Tron Sports, zal dit jaar nog gaan verschijnen. Dit moet het belangrijkste speerpunt voor de komende periode worden.