Op de open dag die BYTON onlangs organiseerde ging het gesprek uiteraard vooral over de M-Byte. Deze elektrisch aangedreven SUV wordt het eerste model dat BYTON wil gaan produceren. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn, werd op de open dag bevestigd. De E-SUV zal zelfs al dit jaar in productie gaan. Het concept is klaar, het is nu vooral wachten tot de productiefaciliteiten klaar zijn. Na de zomer moet de eerst testproductie gaan draaien. Aan het eind van dit jaar zal volgens BYTON dan de definitieve serieproductie van de M-Byte SUV kunnen beginnen.
Nieuwe fabriek
Die productie zal plaats vinden in de nieuwe BYTON Nanjing-fabriek. De fabriek voor de joint venture heeft een oppervlakte van 800.000 vierkante meter en kostte meer dan 1,4 miljard euro. De bouw werd gestart in 2017. De bouw is inmiddels bijna gereed. Men is nu druk bezig met de installatie van het machinepark. Het is een van de meest moderne fabrieken in de branche.
Allerhoogste normen
Volgens Daniel Kirchert, CEO en mede-oprichter van BYTON, maakt men in de nieuwe fabriek gebruik van de beste apparatuur en productieprocessen ter wereld. De productie verloopt op milieuvriendelijke wijze en men hanteert de hoogste veiligheidsnormen. Volgens Kirchert is het pure noodzaak dat men aan de allerhoogste normen wil voldoen. Alleen dan kan de gewenste kwaliteit worden geleverd: “Dit zal ons in staat stellen om aan onze verwachtingen te voldoen. Belofte en inzet voor kwaliteit. Op weg naar serieproductie tegen het einde van het jaar, onze droom om de toekomst van de mobiliteit een nieuwe vorm te geven. Met onze eerste auto – de M-Byte – wordt dat werkelijkheid.”
Eigen accuproductie
De accucellen en -modules van de M-Byte worden gemaakt door CATL. Aluminiumfabrikant Constellium neemt de behuizing voor de accu’s voor haar rekening. De assemblage van de accupakketten zelf wordt door BYTON in eigen beheer gedaan. De assemblagemedewerkers hebben een speciale opleiding hiervoor achter de rug en hebben al enige maanden ervaring op kunnen doen met de testproductie. Men heeft er daarom alle vertrouwen in dat de uiteindelijke serieproductie van de accupakketten probleemloos zal verlopen.
Het interieur van de M-Byte
We hebben al een paar keer kunnen zien hoe de definitieve M-Byte er aan de buitenzijde uit gaat zien. Van de binnenzijde van de productieversie was helaas nog niet veel bekend. Tijdens de open dag van BYTON kregen de belangstellenden wat meer van het interieur van de M-Byte te zien. Gelukkig wijkt dit niet te veel af van het eerder gepresenteerde prototype. Ook nu maakt BYTON voor het interieur van de M-Byte gebruik van harmonieuze kleuren en accenten en een verfijnd ontwerp. Hiermee geeft het interieur van de M-Byte een sfeer die doet denken een hoogwaardig ingerichte woonkamer.