In navolging van veel andere landen en regio’s heeft nu ook Japan een deadline gesteld voor de overgang naar elektrisch rijden. De deadline is wel iets ruimer dan in andere landen. Tegen 2050 moet elke nieuwe auto een EV zijn in het land van de rijzende zon. Dat gaat om volledig elektrisch en om plug-in hybride.
Plannen
Om hiervoor te zorgen gaat de Japanse overheid ook een aantal andere plannen lanceren. Zo gaat het zich bemoeien met het verzorgen van voldoende kobalt voor de batterijen die in elke EV moeten. Door de plannen in te voeren wil de Japanse overheid ervoor zorgen dat over dertig jaar de uitstoot is teruggebracht met maar liefst negentig procent vergeleken met de omvang van de uitstoot in 2010.
Werkgroep
Om alles goed voor elkaar te krijgen heeft de overheid een werkgroep samengesteld. Hierin hebben onder andere afgevaardigden van de grote Japanse autofabrikanten plaats genomen. Denk bijvoorbeeld aan Toyota en Nissan. Daarnaast hebben ook vertegenwoordigers van de kobaltindustrie een stem. De meesten werken onderling al samen aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Er zijn verschillende redenen waarom de plannen juist nu onderdeel van het overheidsbeleid worden. Tot op heden was het land immers relatief terughoudend over het gebruik van een EV. Daar wordt nu echter flink anders over gedacht door alle betrokkenen.
China
De belangrijkste reden waarom er ineens een omslag is gekomen is door de opkomst van de EV in China. Dit is ook in Japan te merken. Investeerders uit het concurrerende land zijn in hoog tempo de Japanse markt aan het veroveren. Met name waar het gaat om de grondstoffen. De fabrikanten hebben daarom nu besloten hier gezamenlijk iets tegen te doen. Dit is geen gebruikelijke manier van werken in Japan en wordt daarom als een echte doorbraak gezien door alle betrokkenen. Japan is de op twee na grootste automarkt, na de Verenigde Staten en China.