Hoewel hij officieel nog gepresenteerd moet worden is al veel duidelijk over de nieuwe S-klasse van Mercedes. De nieuwe modellen zijn niet alleen op het gebied van uiterlijk flink aangepakt, ze zijn ook nog meer afhankelijk van elektrisch rijden dan voorheen. Het gaat dan om technologie die de Mercedes meer autonoom maakt. De bestuurder kan dus meer taken uit handen geven.
Autonome rijtechnologie
Technologie die een auto autonoom laten rijden wordt steeds gebruikelijker. Assistentie bij het inparkeren, het remmen en ook bij het op snelheid blijven van het voertuig waren natuurlijk al normaal, maar het pakket wordt steeds uitgebreider. Assistentie bij het wisselen van rijstrook en bij het sturen, in de vorm van lane change assist en steering assist, zijn slechts enkele van de nieuwigheden in de nieuwe Mercedes die later in de maand april in Shanghai gepresenteerd gaat worden. Al waren deze systemen ook al eerder in andere voertuigen terug te vinden.
Op afstand blijven
Op het gebied van veiligheid is elektronische hulp steeds verder aan het ontwikkelen. Het is in de nieuwe S-klasse zo dat ongelukken in een nog kleiner hoekje zijn gaan zitten. Zo houdt de auto zelf voortdurend voldoende afstand met het verkeer om je heen door active distance assist. Daar hoort tegenwoordig ook het inschatten van bochten bij. Ook het uitwijken voor onverwachte obstakels zal gemakkelijker worden. Het systeem past daarvoor de stuurbekrachtiging aan.
In gesprek
Om de veiligheid nog verder te verhogen gaat de nieuwe Mercedes straks ook het gesprek met de bestuurder aan wanneer dat nodig is. Nu is het niet zo dat de auto een gezellig praatje kan houden, maar hij kan wel waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Wanneer een situatie zich voordoet zal de auto daar melding van maken, niet alleen met een alarmsignaal, maar ook door te spreken.