Auto’s zijn een steeds populairder doelwit voor digitale criminelen. Hackers leggen zich steeds vaker toe op het inbreken in auto’s door bijvoorbeeld de software te kraken. De steeds groter wordende hoeveelheid software in vierwielers is hier de oorzaak van. Hackers zien hier een grote markt in en zijn hier dan ook zeer actief in.
Sleutels
De software die in en om auto’s zit heeft betrekking op zeer veel onderdelen van het voertuig. Dat begint al met de sleutel. Tegenwoordig wordt vrijwel elk nieuw model uitgerust met een zogenaamde slimme sleutel. Dit zijn de sleutels die niet meer in het slot hoeven te worden gestoken, maar verbinding maken via een signaal. Dit signaal is een ingang voor hackers om in de voertuigen te geraken. Zo kan bijvoorbeeld het signaal krachtiger worden gemaakt zodat auto’s van grotere afstand opengaan zonder dat de bezitter het door heeft.
Goedkoop te regelen
Het hacken van auto’s brengt geen hoge kosten met zich mee. Zo kan het signaal van de auto voor een paar tientjes al verstoord worden. Bovendien is het voor veel hackers zo dat zij hun bevindingen gratis met vakgenoten delen. Zo wordt de techniek gemakkelijk verder ontwikkeld door de vele kennis die aanwezig is. Dit brengt de prijs om digitaal in auto’s te kunnen inbreken alleen maar verder omlaag.
Niet per se gemakkelijker
Het inbreken wordt weliswaar goedkoper en minder arbeidsintensief, het is daarmee niet per se gemakkelijker om in te breken. Om het signaal te verstoren moet het signaal eerst van dichtbij worden opgepikt. Er is dus een heel team nodig om de hacks succesvol te kunne uitvoeren, onder meer iemand bij de bezitter, iemand bij de auto en iemand die het coördineert. Bovendien zijn veel auto’s niet te besturen zonder dat de sleutel in de buurt is. Het signaal wordt versterkt maar is niet eindeloos. Wegrijden is dus niet altijd mogelijk.