De Volkswagen ID.3 zal de snelste oplaadbare elektrische hatchback zijn. Hij wordt geleverd met een grote actieradius, snel opladen en een garantie van acht jaar.
Eerste in de ID categorie
Volkswagen zal eind 2019 de geheel nieuwe ID.3-elektrische auto onthullen. De compacte elektrische auto is het eerste lid van de ID-familie, de nieuwe door lithium-ion aangedreven voertuigen. Vóór de lancering van de auto onthulde Volkswagen enkele details over het betere bereik van het voertuig en de garantie die de auto zal hebben. “Ons doel is om ervoor te zorgen dat de batterijen net zo lang meegaan als de auto’s”, zegt Frank Blome, hoofd van het Center of Excellence in Salzgitter.
Batterij die lang mee gaat
De autofabrikant vertelde dat eigenaren van ID’s kunnen verwachten dat de batterijen na acht jaar, of 160.000 kilometer, ten minste 70 procent van hun capaciteit zullen behouden.
Deze garantie ligt in de lijn met sommige andere auto’s in de branche en biedt eigenaren gemoedsrust. Ze hoeven op deze manier niet om de paar jaar duizenden euro’s neer te tellen voor een nieuwe batterij.
Misschien is het meest indrukwekkende aan de ID.3, dat vergeleken kan worden met de Golf, de beweerde actieradius. Volgens Volkswagen heeft de auto tot 320 km bereik op één lading.
Naar verwachting zullen meerdere versies van de ID.3 worden verkocht met batterijpakketten die qua grootte, capaciteit en bereik op verschillende prijscategorieën variëren.
Snelle oplaadcapaciteit
De auto’s zijn ook in staat om snel op te laden waardoor de batterij in korte tijd opgeladen kan worden.
Hij zal in staat zijn om een laadcapaciteit van maximaal 125 kW aan te leggen. Dit betekent dat de auto binnen 30 minuten opnieuw op kan laden met zo’n 260 kilometer.
Hoewel het niet de snelste oplaadcapaciteit van sommige Tesla-auto’s heeft, is het de snelste in zijn categorie.
Frank Blome, hoofd van Volkswagen’s Centre of Excellence voor Accucellen, gaf uitleg over de batterij en waarom deze zo was ontworpen.
Hij zei: “Ons doel is altijd dat onze batterijen zo lang meegaan als de auto’s. We garanderen een minimumcapaciteit van 70 procent voor acht jaar of 160.000 kilometer. Maar bestuurders kunnen ook de levensduur van een batterij beïnvloeden.”
“Normaal laden is beter voor de batterijen dan snel opladen, en het opladen van de batterijen tot slechts 80 in plaats van 100 procent verhoogt ook hun levensduur.”
“Voor onze nieuwe elektrische modellen hebben we in wezen de auto rond de batterij gebouwd, dus er is voldoende ruimte om energie op te slaan. “Hiermee bereiken we afstanden tot 550 kilometer en tegen betaalbare prijzen.
“Vroeger waren de batterijmodules op verschillende plaatsen in de auto verdeeld, maar nu is de batterij compact geplaatst tussen de assen in de onderkant. “Dit betekent dat we een centraal distributiepunt voor de energie hebben. Het is een van de grote voordelen van ons nieuwe MEB-platform voor elektrische aandrijving.