Eerder deze week is de Lightyear One onthuld. De pers, investeerders en partners mochten het prototype van de eerste solarauto van het Helmondse Lightyear in Katwijk komen bewonderen. Omdat de Lightyear One een solarauto is, moet er voldoende ruimte zijn voor de zonnecellen. De One heeft dan ook een riante motorkap en ook op het ver naar achteren gestrekte dak zijn zonencellen te vinden. We zeggen ‘op’ maar de zonnecellen zijn er uiteraard netjes in geïntegreerd tot een strak en vloeiend geheel.
Eigenzinnig uiterlijk
Doordat Lightyear op die manier zo’n vierkante meter oppervlakte voor de zonnecellen nodig had, heeft de One een behoorlijk eigenzinnige vorm gekregen. Aan de voorzijde valt dat nog wel mee maar de geveegde achterzijde is wat je noemt onderscheidend. Dat geldt ook voor de aerodynamische kappen die de achterwielen deels afdekken.
Zonnecellen op dak en motorkap
De One is dan wel de eerste zonneauto van Lightyear maar zeker niet de eerste voor de mensen achter het bedrijf. Het is namelijk een spin-off van het Solar Team Eindhoven. Dat team won meerdere maken de Bridgestone World Solar Challenge. Er is bij Lightyear dus meer dan genoeg ervaring en kennis om optimaal gebruik te maken van zonne-energie. Volgens het bedrijf kan de opbrengst van de zonnecellen op zonnige dagen oplopen tot wel 1250 watt. Hierdoor is het inde zomer mogelijk om de actieradius van de One dagelijks te verlengen met zo’n 50 tot 70 kilometer. Ook dragen ze in grote mate bij aan de benodigde energie voor de One. Volgens Lightyear zullen de zonnecellen zorgen voor ongeveer veertig procent van de benodigde energie. In totaal zullen ze ieder jaar zo’n 700 kWh opleveren.
Actieradius: ruim 700 kilometer
De actieradius van de Lightyear One is indrukwekkend, deze bedraagt maar liefst 725 kilometer (WLTP). Omdat hij met een bovengemiddeld groot accupakket – waarvan de capaciteit niet is vrijgegeven – duurt het even voor je hem met de thuislader helemaal hebt bijgeladen. Via het laden met een 11 kW lader kun je de Lightyear One in één nacht voor ongeveer 400 kilometer bijladen. Gelukkig heeft de Lightyear One ook een CCS-aansluiting. Hiermee kun je de auto bij een snellader opladen met 75 kW.
Nu al te reserveren
De productie van de Lightyear One Lightyear One gaat in 2021 van start. Reserveren kan nu al, via de website van Lightyear. Er zijn zelfs al zo’n 100 reserveringen binnen. Dat betekent dat er nog 400 productieplaatsen kunnen worden gereserveerd. De One wordt iets duurder dan de Tesla Model S. Dat klinkt gezien de zonnepanelen en enorme actieradius niet onredelijk. Hij zal verkrijgbaar zijn vanaf 119.000 euro. Leasen kan ook, het leasetarief bij LeasePlan begint bij 1897 euro per maand.