Zuid-Koreaanse autofabrikant Kia Motors overweegt goedkope elektrisch voertuigen te verkopen in India, in samenwerking met Hyundai Motors. Ze willen dat persoonlijk gebruik van EV’s in aanmerking komt voor overheidssteun onder het FAME II-schema in India.
Het FAME II-programma is bedoeld om het ontwikkelen en verkopen van elektrische voertuigen in India te promoten. Ook de onderdelen, zoals lithiumbatterijen, vallen onder deze subsidie. Op deze manier probeert de Indiase overheid elektrisch rijden een steuntje in de rug te geven. Helaas is dit programma eigenlijk alleen beschikbaar voor voertuigen met twee of drie wielen, en vooral voor commercieel gebruik. Daardoor vallen personenauto’s buiten de boot.
Losstaand project
Het bedrijf, dat deel uitmaakt van de Hyundai Motor Group, is van plan in de komende twee jaar in India vier nieuwe modellen te lanceren, inclusief de aankomende SUV Seltos, maar zei dat de goedkope EV een afzonderlijk project zou zijn. “We werken nog steeds aan het maken van goedkope EV’s. Ik overweeg om samen met Hyundai een EV voor de Indiase markt te ontwikkelen”, vertelde President en CEO van Kia Motors Corporation, Han-Woo Park.
Op de Auto Expo van 2018 had Kia al aangekondigd dat het van plan was om een breed scala aan voertuigen in India te introduceren, waaronder een exclusief compact elektrisch voertuig uit India tussen 2019 en 2021. Toen hem werd gevraagd of de goedkope EV één van die vier modellen zou zijn, zei hij: “Dit is een aparte situatie, dit staat daar los van.”
Overheidssteun
“We zijn klaar om een elektrische auto te introduceren in India, maar het hangt af van het beleid met betrekking tot infrastructuur en overheidssteun. Als de markt kansen biedt is, introduceren we de EV op elk gewenst moment in India” zei Park. Hyundai, aan de andere kant, maakt zich klaar om zijn elektrische SUV Kona volgende maand in India te lanceren.
Park zei dat de kosten van elektrische voertuigen momenteel erg hoog zijn, met name voor de Indiase markt. Zonder overheidssteun zal het dus een grote uitdaging zijn om daar EV’s te verkopen. “Vorig jaar werd het FAME II-programma aangekondigd, dat hoofdzakelijk tweewielers en driewielers ondersteunt. Dat omvat niet vierwielers voor persoonlijk gebruik,” voegde hij eraan toe.
Toen hem werd gevraagd of Kia wilde dat EV’s voor persoonlijk gebruik in aanmerking kwamen voor overheidssteun, zei hij: “Ja, zonder overheidssteun is dit niet mogelijk. De prijs is te hoog. Niemand wil EV’s kopen.”