De 2008 is de SUV-variant van de eerder aangekondigde Peugeot 208. Ook van de 2008 komt een nieuwe versie uit en ook deze zal uiteraard verkrijgbaar zijn met een volledig elektrische aandrijflijn. De Peugeot e-2008, zoals de elektrische aangedreven uitvoering zal gaan heten, heeft volgens de Franse autofabrikant een actieradius van ruim 300 kilometer. De directe concurrenten in dit segment zijn de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Die hebben een beduidend grotere actieradius. De e-2008 zou volgens Peugeot echter weer beduidend goedkoper zijn.
Aandrijflijn
De Peugeot e-2008 krijgt een 134 pk elektromotor, deze geeft een maximaal koppel van 260 Nm. Met het 50kWh accupakket bedraagt de actieradius dus iets meer dan 300 kilometer. Verder meldt Peugeot dat de e-2008 geschikt zal zijn voor 100 kW snelladers. De accu kan dan in een half uur worden bijgeladen met 80% en kan de rit weer worden vervolgd.
Design
Het ontwerp van de nieuwe Peugeot 2008 volgt in grote lijnen dat van de groter broer, de Peugeot 3008 SUV. Dat is wel zo verstandig want deze is aardig populair. Ook de nieuwe Peugeot 2008 heeft rondom ledverlichting. Verder heeft hij, net als de 3008, een zwarte strook tussen de achterlichten. Peugeot zal de nieuwe-2008 leveren in vier uitvoeringen: Active, Allure, GT Line en GT. De 2008 GT en GT-Line zijn de topmodellen, deze krijgen ook een contrasterend zwart dak. Verder kunnen we de e-2008 herkennen aan de ‘e-2008’-emblemen en de grille die deels in de carrosseriekleur is uitgevoerd. Peugeot wil de verschillen in uiterlijk tussen de elektrische en de andere versie overigens bewust heel klein houden. Projectleider Guillaume Clerc vertelt dat Peugeot wil dat de klanten niet kiezen voor een auto omdat die er als een EV uitziet. Men wil een elektrische aandrijving integreren in een normale gewone auto.
Ruimer
De nieuwe Peugeot e-2008 wordt ruimer dan zijn voorganger. De wielbasis is met 6 cm gegroeid en de totale auto is zelfs 14 c, langer. Ook is hij 3 centimeter breder geworden. Dat resulteert niet alleen in wat meer ruimte voor de inzittenden maar ook in een iets grotere bagageruimte. De elektrische versie is bovendien uitgerust met een opbergvak onder de vloer voor oplaadkabels.
Instrumentarium
In de nieuwe 2008 vinden we de nieuwste versie van de iCockpit-technologie van Peugeot. Deze is voorzien van een digitaal 3D-beeldscherm. Met uitzondering van de goedkoopste versie heeft de 2008 ook een 10 inch infotainmentscherm. Uiteraard kunnen de bestuurder en passagiers beschikken over diverse USB-aansluitingen en Apple- en Android-smartphone connectiviteit. Handig is ook de speciale rand waarmee de smartphone veilig op zijn plaats wordt gehouden.
Rijassistentiesystemen
Zoals de meeste moderne auto’s heeft ook de nieuwe Peugeot 2008 diverse rijassistentiesystemen. Zo heeft de 2008 onder meer een parkeersysteem, noodstop- en grootlichtassistent, adaptieve cruisecontrol, herkenning van verkeersborden en lane assist.