Als het aan General Motors ligt, dan gaat het de strijd met Tesla aan. Niet alleen op het gebied van elektrische auto’s zelf, maar vooral ook als het gaat om opladen. De fabrikant zegt mogelijkheden te zien om nog sneller te kunnen laden dan met de supercharger van de concurrent mogelijk is.
10 minuten
General Motors houdt zich bezig met de maximale mogelijkheden binnen tien minuten laden. Op dit moment moet het mogelijk zijn om al ruimschoots voorbij 200 kilometer aan actieradius te gaan in tien minuten laadtijd. Tenminste, dit systeem is nog in ontwikkeling bij de fabrikant. Dat is meer dan Tesla voor elkaar krijgt met zijn specifiek op snelladen gerichte supercharger. Al is Tesla wel al een stuk verder in de praktijk.
Netwerk
General Motors werkt aan een heel netwerk van oplaadmogelijkheden. Dit is nodig omdat de fabrikant zich in rap tempo op de EV-markt wil storten. Het is voornemens om binnen vijf jaar 20 nieuwe elektrische modellen aan te bieden. Die auto’s moeten wel gebruiksgemak bieden. Om die reden is supersnel kunnen opladen ook essentieel in de filosofie van GM. Het werkt daarom samen met Delta America, een specialist in oplaadtechnieken. Daaruit is de mogelijkheid om 200 kilometer aan energie in tien minuten in de accu te krijgen voortgekomen. De fabrikant wil echter nog meer bereiken in de komende tijd.
Grote verschillen
Er zijn op dit moment grote verschillen waarneembaar tussen de systemen van de verschillende fabrikanten. De oplaadmogelijkheden van General Motors zouden zelfs tot driemaal zo snel gaan als die van Tesla. Porsche claimt hier tussenin te zitten, precies op het midden. De fabrikanten hebben allemaal slechts één doel voor ogen: elektrisch laden moet exact gelijk worden aan het tanken van brandstof als het gaat om tijdsduur en gebruiksgemak. Dit zou ook het uitrollen van het oplaadnetwerk, met name in stedelijke gebieden, een flink stuk gemakkelijker maken.