De elektrische stadsauto wint snel aan momentum. De kleine single seaters en tweezitters lijken de toekomst te hebben in steden. In veel landen wordt hier vooral over gespeculeerd. In Zuid-Korea is het echter nu al zo dat deze varianten al een belangrijk deel van de verkopen van nieuwe EV’s vormen.
Verkopen
Het is opvallend dat de kleine elektrische stadsauto het zo goed doet. In Zuid-Korea is de EV immers helemaal nog niet zo ingeburgerd als deze in andere landen momenteel aan het worden is. Dat dan juist de kleine auto het wel goed doet is dus een opvallend gegeven. Uit cijfers blijkt dat de verkopen hierdoor wel flink vertekenen als gekeken wordt naar de wereldwijde markt voor deze auto’s.
Twizy
Een goed voorbeeld is de Renault Twizy. Dit wordt door velen gezien als het voorbeeldmodel voor hoe de elektrische stadsauto eruit gaat zien. Van dit model werden er in het eerste halfjaar van 2018 ongeveer 1.300 wereldwijd verkocht. Op een haar na 1.000 hiervan werden alleen al in Zuid-Korea verkocht. Ongeveer driekwart van het totaal. Het is zelfs door Renault overwogen om de Koreaanse fabriek van het bedrijf om te vormen tot de leidende fabriek voor dit model wereldwijd. Het zijn cijfers die ook terugkomen bij andere modellen in dezelfde tak. De verklaringen hiervoor lijken echter wel heel simpel te zijn.
Infrastructuur
De belangrijkste reden waarom de elektrische stadsauto het juist wel goed lijkt te doen in Zuid-Korea is de infrastructuur. Of eigenlijk het ontbreken ervan als het om EV’s gaat. Juist omdat er nog niet veel gebruikgemaakt wordt van elektrische auto’s, lijken veel Koreanen het gemakkelijker te vinden om deze auto’s te kiezen. Deze kunnen immers in de meeste gevallen simpel op het gewone stroomnet met een 220v stekker worden opgeladen. Dit is dus simpelweg heel gemakkelijk. Dit kost weinig en een auto kan in 3,5 uur al geheel vol zijn op deze manier.