Het doet misschien wat vreemd aan. Kalashnikov, bekend als producent van machinegeweren, heeft een eerste elektrische auto onder de eigen merknaam gepresenteerd. Het gaat om de CV-1. Daarmee is het één van de vele bedrijven die de overstap maken naar de autobranche na lange tijd in andere branches succesvol te zijn geweest.
Retro
Kalashnikov stort zich niet alleen op de elektrische auto, het gaat ook mee in de retrohype. De babyblauwe auto die werd gepresenteerd doet sterk denken aan klassieke modellen uit de Sovjetunie. Vooral de Izh-Kombi uit de jaren zeventig van de twintigste eeuw lijkt als inspiratiebron te hebben gediend. De strakke lijnen en hoeken zijn sterk in opkomst bij het ontwerpen van auto’s. Veel fabrikanten grijpen hierop terug.
Wapenbeurs
Kalashnikov is vooral bekend van de AK-47, een machinegeweer. Om in die traditie te blijven werd de auto niet op een autobeurs, maar op een wapenbeurs gepresenteerd. Eerder deed de fabrikant al vergelijkbare dingen met andere uitstapjes. Het bedrijf wil multidisciplinair worden en heeft tegenwoordig naast wapens ook een kledinglijn. Ook produceert het een aantal producten voor dagelijks gebruik. Daar komt nu dus een elektrische auto in de vorm van de CV-1 bij. De fabrikant wil zich wel gaan mengen in de strijd om de consument voor EV’s en kijkt bijvoorbeeld naar Tesla als belangrijkste concurrent op deze markt.
Actieradius
Heel veel specificaties van de auto zijn nog niet bekend. Wel is al duidelijk dat de Kalashnikov CV-1 ongeveer 350 kilometer op een volle accu kan rijden. Al zou dit ook iets minder kunnen zijn. Hoeveel stuks het van de auto gaat maken, waar dit gaat gebeuren en waar deze te koop komen, is vooralsnog niet bekendgemaakt. Wel is bekend duidelijk dat de fabrikant het niet bij deze ene auto wil laten en er binnenkort meer modellen te verwachten zijn onder deze merknaam.