Nissan loopt in veel landen voorop met de Leaf als het gaat om EV’s. De Japanse fabrikant gaat dit nu ook China proberen te bewerkstellingen. Daarom komt het met een op de populaire EV gebaseerde variant die voor een lage prijs verkrijgbaar moet worden. De productie van deze auto is inmiddels gestart.
Partner
Zoals zoveel internationale autofabrikanten heeft ook Nissan een partner in China gevonden. Dit is nodig omdat de Chinese wet dit voorschrijft. In het geval van de Japanse fabrikant gaat het om Dongfeng. Samen maken zij de Sylphy Zero Emmission. De auto doet in grote lijnen aan de Europese Leaf denken, op enkele wijzigingen na. Veel interessanter is echter de manier waarop met de auto zal worden omgegaan.
Massa
Het is de bedoeling dat Nissan en Dongfeng de Sylphy door middel van massaproductie in een korte periode in grote aantallen op de Chinese wegen te krijgen. Massaproductie is tot op heden voor veel bedrijven een flinke uitdaging gebleken als het om elektrische auto’s gaat. Tesla had bijvoorbeeld grote plannen met de Model 3, maar liep al snel tegen grote achterstanden aan. Belangrijk voordeel is wel dat de Sylphy al als brandstofauto bestaat. Omdat het Leaf-platform wordt gebruikt is de auto dus op alle fronten al eens eerder in elkaar gezet. Dit lijkt het proces te vergemakkelijken.
Leerschool
Dat Nissan en Dongfeng nu de Sylphy in massa gaan produceren wordt door kenners aangemerkt als een belangrijke leerschool. Wanneer blijkt dat dit gemakkelijk verloopt, dan moet dit een belangrijke les zijn voor zowel autofabrikanten als beleidsmakers over de gehele wereld. Op die manier moet het mogelijk zijn om de groei van het aantal EV’s op de weg te versnellen. Juist om die reden zullen veel ogen opnieuw op China gericht zijn de komende periode. De lessen zullen belangrijk blijken te zijn voor de branche van elektrische auto’s.