Caravan- en camperfabrikant Dethleffs heeft mogelijk een oplossing gevonden voor de last die EV’s hebben bij het trekken van aanhangers en dergelijke. Het heeft een trailer ontwikkeld met daarin een extra batterijpakket voor elektrische auto’s. Op die manier kan de actieradius sterk worden vergroot. Dit maakt vakanties bijvoorbeeld beter mogelijk.
Meer
Tot op heden was het aankoppelen van een aanhanger of caravan een grote last voor elektrische auto’s. Het extra gewicht legde veel druk op de batterij. Die ging daardoor sneller op. Dit betekende dus een veel kleinere actieradius. Met name voor lange ritten met een caravan was dit een groot probleem. Door de uitvinding van Dethleffs lijkt dit nu dan toch opgelost op een goede manier te gaan worden.
Aandrijving
De batterij levert de stroom niet aan de elektrische auto, maar bijvoorbeeld aan de caravan of aanhanger. Door de wielen van de caravan aan te drijven en ook nog eens te zorgen voor balans wordt gezorgd dat er minder druk op de batterij van de auto komt te staan. Dit lijkt bijvoorbeeld op de manier waarop de Segway-tweewielers werken. Dethleffs heeft de techniek zelf al toegepast op één van zijn nieuwe caravans. Het systeem is vanuit de auto te besturen door een controller aan te koppelen voordat er vertrokken wordt. Op die manier kan alles veilig verlopen.
Opslag
Dethleffs hoopt met de nieuwe trailers ook op een andere manier een rol te spelen. De opslag van elektrische energie buiten het netwerk wordt steeds belangrijker. Omdat caravans en campers een groot deel van het jaar stilstaan, kunnen de batterijen dan voor deze opslag worden gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld zeer handig zijn wanneer er zonne-energie verzameld moet worden. De e-Home Coco, zoals het voertuig heet, is op dit moment alleen in conceptversie te zien. Wanneer deze daadwerkelijk in productie gaat, wordt binnenkort bekendgemaakt door de fabrikant.