De Lightyear One is eindelijk onthuld! Deze auto is een elektrische auto die momenteel in ontwikkeling is door het Nederlandse bedrijf Atlas Technologies BV. De fabriek bevindt zich in Helmond, Noord Brabant. Het doel is om in 2020 een elektrische gezinsauto op de markt te brengen die voornamelijk opgeladen wordt door zonne-energie. Daarvoor zijn een aantal zonnepanelen op de auto aangebracht. De naam “Lightyear” is gekozen uit de ambitie om voor het jaar 2035 een lichtjaar aan kilometers af te leggen.
Achtergrond van de Lightyear One
Het team dat deze auto momenteel aan het ontwikkelen is, heeft eerder gewerkt aan de Stella en de Stella Lux; auto’s die rijden op zonne-energie. Ze ontwikkelen de nieuwe auto in samenwerking met het Duitse bedrijf EDAG. Sinds 2016 wordt er gewerkt aan dit model, de eerste computersimulaties werden in 2017 aan het publiek vertoond. De laatste jaren heeft het bedrijf een doorlopende crowdfunding campagne gevoerd waarbij er ruim vijf miljoen euro is opgehaald om deze elektrische auto verder te ontwikkelen. Voor de eerste productiefase is 30 miljoen euro nodig volgens het bedrijf. Op 24 juni 2019 is een functioneel prototype gepresenteerd dat in grote lijnen overeen zou moeten komen met het productiemodel dat vanaf medio 2020 van de band gaat rollen. Er wordt momenteel gewerkt aan verdere optimalisatie van het model, de toegepaste materialen en de afwerking.
Elektrische auto op zonne-energie
De actieradius van de meeste elektrische auto’s is nog zeker voor verbetering vatbaar. Om de volgende laadpaal veilig te halen is de Lightyear One voorzien van zonnepanelen. Welke type laadkabel op het uiteindelijke productiemodel gebruikt zal worden is op dit moment nog niet bekend. Het model is laag gehouden voor een optimale aerodynamische vorm waarmee de luchtweerstand minimaal blijft. De zonnepanelen lopen vanaf de motorkap tot aan de achterzijde, maar niet aan de zijkanten.
Specificaties van de Lightyear One op een rij
- Het model is een 5-deurs liftback;
- De afmetingen zijn 5057 x 1898 mm x 1426 mm;
- Elektrische aandrijving met een vermogen van 100 kW op 136 pk;
- De acceleratie is 1-100 km/u in tien seconden;
- Het energieverbruik bedraagt 83 Wh/km (WLTP);
- Op de motorkap en het dak bevindt zich 5 vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas;
- De luchtweerstand ligt lager dan andere auto’s die momenteel verkrijgbaar zijn;
- Er wordt gebruik gemaakt van lichte bouwmaterialen zoals aluminium en koolstofvezels om het gewicht te beperken met behoud van de veiligheidsnormen voor personenwagens;
- De maximale koppel bedraagt 1200 Nm;
- De aansturing is op basis van een vierwielaandrijving;
- De maximumsnelheid van deze auto is begrensd op 150 km/u;
- Het gewicht van de Lightyear One ligt op 1300 kilo;
- De actieradius zal gemiddeld tussen 500 en 800 km komen te liggen met een garantie van 400 km in de winter;
- Binnen een uur kun je tot 570 km opladen met snelladen;
- Op basis van een 230V aansluiting kan tot 350 km geladen worden in één nacht;
- De Lightyear One laadkabel en laadpaal specificaties zijn op dit moment nog niet bekend;
- De verkoopprijs exclusief belasting zal waarschijnlijk op 119.000 euro uitkomen.
Teveel ambitie om waar te maken?
Een veelgehoorde kritiek op de Lightyear One is de wijze waarop de ontwikkelaar specificaties naar buiten brengt die waarschijnlijk niet haalbaar zijn. Ambities zijn prachtig, maar als het productiemodel te veel afwijkt van de beloften die gemaakt worden, kan dit schadelijk zijn voor het imago. Daarnaast wordt de actieradius ter discussie gesteld, het zal niet mogelijk zijn om de auto altijd in de volle zon te parkeren. Daarmee zul je zeker een laadpaal in de buurt willen houden, want alleen op zonne-energie zal het zeker in dit deel van de wereld onmogelijk zijn om flinke afstanden af te leggen. Daarnaast schijnt er in de winter aanzienlijk minder zon, dan zou het extra gewicht van de zonnepanelen juist nadelig kunnen uitpakken.
Geen laadkabel voor de Lightyear One?
Het is een mooie ambitie; rijden op zonne-energie zonder de elektrische auto aan de laadpaal te leggen. Het is de bedoeling dat je deze gezinsauto zelden met de laadkabel hoeft in te prikken op een laadpaal. Mocht het nodig zijn kun je gewoon inpluggen op het stopcontact, maar is dat echt een oplossing voor een Europa tour? In landen met veel zon en weinig bomen of hoge gebouwen maakt dit model meer kans, maar de prijs ligt dusdanig hoog dat het aantal kopers voorlopig nog zeer beperkt zal blijven. Daar komt nog bij dat het autoverkeer in de warme en zonnige landen doorgaans niet is berekend op dit soort modellen. Om met een zeer lage auto tussen grote SUV’s te rijden zal niet bijster veilig zijn. Het concept komt dan ook voort uit de World Solar Challenge, een deel van het Atlas team heeft al meerdere malen de hoofdprijs in de wacht weten te slepen tijdens de ontwikkeling aan de Technische Universiteit in Eindhoven.
Gaat de Lightyear One de laadkabel en laadpaal overbodig maken, of blijven we voorlopig afhankelijk van het stopcontact?