In Ostprignitz-Ruppin, even ten noordwesten van Berlijn, is men deze week begonnen met het op de openbare weg testen van een minibusje zonder bestuurder. De test wordt uitgevoerd in het kader van een door het federale Ministerie van Verkeer gefinancierd onderzoeksproject. De autonome busdienst verbindt het station met het centrum van de gemeente van circa 6.000 inwoners.
De opdrachtgever voor de pilot is het regionale vervoersbedrijf ORP. Daarnaast zijn ook de regionale ontwikkelingsmaatschappij Northwest Brandenburg en de technische universiteiten van Berlijn en Dresden bij het onderzoeksproject betrokken.
Ligier EasyMile EZ10
Het voertuig dat voor de test wordt ingezet, is er een van de tweede generatie van de EasyMile EZ10 van de Franse fabrikant Ligier. Het busje heeft zes zitplaatsen en kan tot 45 km/u rijden. In deze pilot wordt de snelheid begrensd op 25 km/u. Met het accupakket van 30,72 kWh kan de Easymile zo’n 16 uur rijden.
DEKRA Technology Center
Het DEKRA Technology Center in Klettwitz speelt een centrale rol in het proefbedrijf. Alvorens het proefbedrijf werd gestart, hebben de experts van het DEKRA Technology Center (DTC) eerst uitgebreid onderzoek gedaan. Zo hebben de deskundigen van het DTC niet alleen het voertuig gecontroleerd maar ook de route uitgebreid bekeken en geëvalueerd.
Uitgebreid getest
“Aan de ene kant hebben onze collega’s het expertadvies opgesteld voor het verlenen van een individuele typegoedkeuring voor het voertuig. Aan de andere kant hebben ze ook de geplande route afgelegd en vervolgens een risicobeoordeling uitgevoerd”, legt Steffen Hladik van het DTC uit. De tests die het DTC voor de individuele exploitatievergunning moest uitvoeren waren uitgebreid. Er werd niet alleen gekeken naar de gebruikelijke technische voertuigaspecten zoals de remmen, de besturing, de verlichting of de maximumsnelheid. De grootste aandacht ging uit naar de speciale functies voor autonoom rijden, zoals de extra sensoren voor automatische bediening en de eisen voor handmatige bediening. Hiertoe zijn uitgebreide gedragstesten uitgevoerd in autonome modus, onder andere met betrekking tot de herkenning van andere weggebruikers en de infrastructuur. “Tijdens het gebruik is er altijd een veiligheidsbestuurder aan boord, maar de controle op de voorgeprogrammeerde route is meestal geautomatiseerd”, zegt Hladik.
Meer projecten
Het proefbedrijf in Ostprignitz-Ruppin is niet het enige. De experts van het DTC werken ook aan een aantal andere soortgelijke projecten in deze regio. Hladik vertelt dat er ook in Wusterhausen/Dosse een door het DTC gekeurde ‘people mover’ op de weg komt en dat er in eigen huis de nodige tests worden uitgevoerd. Bovendien wordt de Easymile wereldwijd voor diverse soortgelijke projecten ingezet. We zullen deze zelfstandig rijdende busjes dus steeds vaker tegen gaan komen.