De Nederlandse gemeentes maken steeds meer werk van het bieden van voldoende oplaadpunten. Daarom worden steeds meer laadpalen geplaatst en kondigen gemeentes steeds vaker aan dat er nieuwe palen geplaatst gaan worden. De plaatsing van de palen gaat vaak gepaard met het bieden van een specifieke parkeerplek voor elektrische voertuigen.
35 in Den Bosch
In het Brabantse Den Bosch worden 35 nieuwe oplaadpalen geplaatst. De gemeente kiest ervoor om niet voor nieuwe plaatsen te gaan, maar de palen op reeds bestaande plekken te plaatsen. Dit betekent dat parkeerplekken die nu voor algemeen gebruik zijn een nieuwe bestemming krijgen. Voortaan zijn deze plekken namelijk gereserveerd voor elektrische auto’s die er opgeladen kunnen worden. Overigens is het opladen niet geheel gratis. Op plekken waar betaald parkeren geldt moet gewoon worden betaald voor het parkeren.
gezamenlijke inkoop
Een aantal gemeentes in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hebben gekozen voor de gezamenlijke inkoop van oplaadpalen. Dit plan wordt ook wel het MRA-E plan genoemd. Via deze weg moet het gemakkelijker worden om elektrisch rijden in het gebied te stimuleren. In de gemeente Langedijk in Noord-Holland, nabij Alkmaar, komen daarom opnieuw twee palen extra te staan. Op dit moment kent de gemeente vier oplaadpunten. Ook hier geldt dat de palen op plekken komen waar voorheen iedereen kon parkeren. In de nieuwe situatie kunnen alleen elektrische auto’s hier parkeren. Deze moeten bovendien gebruikmaken van het oplaadpunt zodra zij stilstaan.
Groot netwerk
Het doel van projecten zoals die in Den Bosch en het MRA-E project in de gemeentes in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland is de dekking vergroten. Door te zorgen dat het landelijk mogelijk wordt om met een elektrisch voertuig overal te komen en deze weer op te kunnen laden moet het aantrekkelijker worden om elektrisch en duurzaam te gaan rijden. Aan MRA-E doen om die reden bijvoorbeeld tachtig gemeentes mee. Dit maakt het gemakkelijker om een netwerk te bouwen.